Přejít k hlavnímu obsahu

Active Colour s.r.o.

Barevný den, barevný život a barevný celý svět! To je rodinná firma rodiny Danišů. Podívejte se na jejich příběh cesty k úspěchu.

Přehrát video
  • Ing. Petr Daniš, Petr Daniš

Co v pořadu nezaznělo

Jaké byly začátky vašeho podnikání?
První barevná lakovna a vlastně samotná, ryze rodinná společnost Active Colour s.r.o., se poprvé nadechla, při společném sezení otce, syna a jejich manželek, u dobré Valašské slivovice, v roce 2004. To, že jsme si vybrali tento obor podnikání, který barevně zkrášluje svět kolem nás, není náhoda.
Už náš dědeček, získal v roce 1933 tovaryšský list v oboru lakýrník, otec je vyučený autolakýrník, matka dělala za totality dispečerku na galvanovně, lakovně a elektroforéze, a syn má diplom z metalurgického inženýrství.
Měli jsme štěstí, že si všechno na začátku tak nějak sedlo. Syn byl zrovna bez práce a přesto, že měl dobré nabídky, zvítězila jeho touha podnikat a „prožívat barevný život". Otec již dříve zkoušel podnikat v autodopravě, ale nebylo to pro něj, to pravé, ořechové.
Otec v té době vlastnil starou, zchátralou budovu v areálu bývalých kasáren, ve Valašském Meziříčí. Tato budova byla pro začátek lakování výborná a proto, jsme ji svépomocí a za půjčené peníze opravili.
Dali jsme všechny zkušenosti z oboru lakování dohromady a půjčili si, na nákup kvalitní technologie práškového lakování (komaxitu). Mezitím jsme přijali první tři zaměstnance se zdravotním omezením a firma Active Colur s.r.o., tak začala po mikro krůčcích naplňovat své hlavní poslání " Boj, proti černobílému lidskému životu".
Ovšem se samotným podnikáním jsme neměli zkušenosti téměř žádné. Všechno jsme se učili za pochodu, obvolávali a objížděli jsme všechno možné i nemožné, z čeho alespoň trochu svítila naděje, možné práce (zakázek), pro naši novou lakovnu.
Přitom jsme tvořili systém příjmu a expedice, zaměstnanecký systém, dodavatelský systém, účetní systém, sami jsme předupravovali výrobky a pak jsme je sami lakovali, balili a vydávali.
Toto hektické období plné učení a vášně pro věc, trvalo necelé dva roky a nebylo neobvyklé, že jsme museli kvůli řešení zakázek a různých problémů s nimi spojených, ve firmě přespávat.
Když to převedu na čísla, tak první měsíc po otevření lakovny jsme měli tržbu 450 Kč, následující měsíc 113.000 Kč a třetí měsíc po otevření, byla tržba rovněž 113.000 Kč.
V těchto dnech, má naše rodinná společnost, měsíční obrat 4,5 miliónů korun a to ze všech, pěti firemních středisek.
Kdy se vám začalo dařit? Kdy nastal ten „zásadní zlom“?
Nenastal. Všechno co je a bude, je výsledkem každodenní práce a také výsledkem každodenních rozhodnutí, která musí dělat každý podnikatel. Až v budoucnu se vždy ukáže, jaká tato rozhodnutí byla. Jestli správná, nebo nesprávná. Samozřejmě tu hraje roli i štěstí, ale jsem přesvědčen o tom, že je tak nějak vtáhnuto do toho, kolik správné energie, je do celé firmy vloženo.
Já to rád přirovnávám ke starému šlapacímu šicímu stroji. Zprvu to jde velice ztěžka, chytit rytmus celého soukolí, ale jakmile chytne soukolí a tím i celý firemní systém dobrý rytmus, pak šlape jako hodinky a pěkně zrychluje.
Přesto všechno je každá společnost nějakým způsobem fungující živý organismus, a pokud se udělá pár špatných, na sebe navazujících rozhodnutí, každá firma může skončit tak jak začala.
V naší rodinné firmě nenastal nějaký zlom, ale pár milníků, by tu bylo.
Od úplného začátku bere naše firma jako poslání zaměstnávat lidi se zdravotním hendikepem a díky individuálnímu až rodinnému přístupu ke každému zaměstnanci, se nám to v Active Colour s.r.o., doposud daří.
Čtyři roky po první práškové lakovně, jsme postavili autolakovnu a mokrou průmyslovou lakovnu.
Pak jsme vybudovali druhou velkou práškovou lakovnu, o 15 km blíže našim největším zákazníkům.
A před dvěma lety, po 9 letech každodenní práce, jsme s naším největším zákazníkem = partnerem, uzavřeli „manželství" a koupili společně halu, do které jsme technologii z té druhé lakovny, přestěhovali.
Tímto partnerem je společnost Servis Climax a.s. a je to jeden z největších výrobců stínící techniky, ve střední Evropě.
Velice si vážíme toho, že i díky Climaxu, můžeme my, v Active Colour s.r.o., plnit své poslání a to:
Všemožně se starat o to, aby lidé „ Prožívali barevný život „.
Z mého pohledu je posledním milníkem naší společnosti otevření střediska výzkumu a vývoje, které má jednoznačně stanovený cíl.
Cíl vychází přímo z firemního sloganu „ Prožívej barevný život" a měl by mít vliv, na exponenciální úspěšnosti firmy, v budoucích letech.
Dostavila se nějaká krize? Pocit neúspěchu? Pokud ano, jak jste ji překonal a co vám toto období přineslo?
Naše rodinná firma se rozjížděla pomalu, ale o to víc na pevných základech, s každoročním pozvolným navyšováním tržeb a spokojených zákazníků.
Tak tomu bylo a stále je, i s našimi zaměstnanci, začínali jsme se třemi a nyní jich je 70.
Za celou 11 letou historii firmy, jsme jediný rok meziročně nerostli a to byl krizový rok 2009.
Máte pocit, že má to, co děláte, potenciál? Co vás nutí jít dál?
To co děláme, má jednoznačný potenciál a to jak v mém osobním, tak v tom firemním životě. U mě je to totiž velice úzce propojeno.
Naše rodinná firma Active Colour s.r.o., si velice cení té výsady, že díky našim zákazníkům můžeme dodávat výrobky do celého světa a tím mít možnost barevně zkrášlovat svět. Díky tomu můžeme plnit poslání naší firmy „ Barevný boj, proti černobílému lidskému životu". Právě proto, majitelé, manažeři a zaměstnanci v AC přejí „Barevný den" a firemní slogan je „ Prožívejte barevný život".
Naše poslání se snažíme plnit jak pro naše zaměstnance, tak pro naše zákazníky a vlastně celý svět.
Od úplného začátku se naše firma snažila zaměstnávat lidi se zdravotním hendikepem a díky firemnímu poslání a individuálnímu téměř až rodinnému přístupu ke každému našemu zaměstnanci, se nám to v AC doposud daří.
Zdravotně omezení zaměstnanci tak v Active Colour s.r.o., dokazují celé společnosti a především sobě, že mohou být potřební, že mohou soutěžit s tzv. „zdravými" a že je dokonce můžou porážet.
Prostě „ Barevně bojují, proti černobílému lidskému životu".
Co mně nutí jít dál? - Z mého pohledu je to velice jednoduché. Kromě vášně pro podnikání a rodinu, mám ještě jednu vášeň a tou je kulatý nesmysl.
Jelikož jsem se fotbalu nemohl ze zdravotních důvodů věnovat od malička a hodně mě to mrzí, tak chci tuto šanci poskytnout dětem, kteří tuto možnost také nemusí dostat a to z jakýchkoliv příčin, třeba finančních.
Vybuduju tedy fotbalové akademie po celém „chudším" světě a budu dávat těmto dětem šanci, sportovního a jiného růstu.
I tady, je to vlastně můj osobní boj, proti černobílému lidskému životu.
Tato má vize, je vlastně mým největším vnitřním motorem.
Co považujete za váš největší dosavadní úspěch?

Rozhodně to, že jsme začínali se třemi zaměstnanci se zdravotním hendikepem a nyní, jich zaměstnáváme kolem 70. To znamená, že 70 rodinám pomáháme „prožívat barevnější život".
Za druhé mám radost z toho, že jsme měsíčně schopni barevně nalakovat výrobky, o celkové ploše, která se rovná, nějakým dvěma fotbalovým hřištím. A to už je opravdu, nějaká ta barevná nálada, na světě navíc.

T: Co mě se zdá úplně úžasné je to, že po 11 letech vzájemné spolupráce funguje v plné míře to co jsem si vždy s manželkou přál. Celá moje rodina se postupně díky podnikání stmelila do jednoho pevného celku, kde funguje naprostá důvěra, soudržnost, komunikativnost dokonce někdy i telepatie.

Díky jaké vaší vlastnosti jste to dotáhl tak daleko?
Nevím, jestli je to vlastnost, ale já jsem měl vždy vášeň, nějakou touhu něco vytvořit, něčím lidem pomáhat.
Ale my jsme to postavili jako rodinná firma, na rodinných hodnotách. Takže je to vlastně soubor všech možných vlastností, jako nezměrná každodenní pracovitost, pokora, naprostá důvěra, výborná každodenní komunikace, nekonečné každodenní sebevzdělávání, konstruktivní kritické myšlení a umění poučit se z chyb, charakterové vlastnosti, jako zodpovědnost, spolehlivost a otevřenost, pozitivnost, atd.
Samozřejmě, každý člen rodiny je jiná osobnost a my se společně snažíme pracovat na silných stránkách každého z nás tak, aby byly pro firmu co nejvíce prospěšné.
Ve firmě pracuje šest členů rodiny a pro všechny je firma, něco jako životní styl. Styl, který nám umožňuje vypouštět do světa dobrou barevnou náladu.
Z toho všeho plyne, že tak jako v manželství, je jedna z nejdůležitějších věcí naší firemní kultury, tolerance a empatie, což se nám zatím daří naplňovat.
Mimochodem ani jeden, ze tří manželských rodinných párů, kteří pracují ve firmě, není rozvedený a vychovávají děti, v nejlepším možném rodinném prostředí, což je pro budoucnost společnosti fantastické.
Co vás na tom všem baví nejvíc?
Miluju svůj život a každý den než usnu, za to pokorně děkuju, někomu tam nahoře. Miluju to, že jsem já sám, tvůrcem svého života a života své rodiny a rodiny zaměstnanců, prostě co si sám vymyslím, neboli usmyslím a prosadím, to si také „ sním".
Miluju to každodenní učení, to sebevzdělávání, miluju každodenní změny, prostě miluju dobrodružství.
Pro většinu lidí to asi bude znít nelogicky, ale když podnikáte dobrým směrem, tak se nemůžete vyhnout neustálým změnám, z čehož má většina lidí strach.
Dobrý podnikatel, ovšem změnu a s tím spojenou výzvu vyhledává a díky tomu se neustále sebevzdělává a postupně se z něho stane naprosto svobodný a šťastný člověk.
Miluju to, že jsem pořád malý kluk, který prožívá své každodenní dobrodružství a to je pro mě, šťastný, barevný život.
Musel jste podnikání něco obětovat?

Nad touto otázkou jsem musel dlouho uvažovat, ano obětoval jsem obrovské hodiny, dny, týdny a měsíce fyzické dřiny a také mentální dřiny až bolesti, při řešení obrovských, středních a malých problémů, které se řeší neustále, nervů s čímkoliv, co je spojené s podnikáním, prostě neustálého každodenního provozního života firmy, ale....díky, tomu obrovskému množství energie, kterou jsem do firmy vpustil a neustále vpouštím, se mě dostalo něco, co rozhodně toto všechno předčí mnohonásobně, naprostou rodinnou pospolitost a osobní štěstí, takže ne! Neobětoval jsem vůbec nic, naopak giganticky jsem obdarováván...

T: K tomu dodám, že tím jak je člověk neustále aktivní, tak tím více se naučí využívat volný čas i se svou rodinnou.

A kam dál? Jak vidíte svoji budoucnost? Přemýšlíte o tom, co bude za pár let? Co bude s firmou?
Samozřejmě, že plánujeme, pokrok je jediná cesta.
Například z krátkodobých plánů: za pár měsíců přistavíme novou halu, přístavbu stávající lakovny.
A ještě více budeme usilovat, o individuální přístup ke každému zaměstnanci, například: ještě více pracovat s pracovním psychologem, nebo další příklad: každý člen středního a vyššího vedení, se bude učit znakovou řeč, tak aby se u nás i hluchoněmí zaměstnanci cítili jako doma a „Prožívali barevný život".
Do dvou let, bychom chtěli měsíčně lakovat dvojnásobnou plochu výrobků, to znamená čtyři barevná fotbalová hřiště.
Ve střednědobých, potažmo dlouhodobých plánech je hlavně práce na dosažení námi vytyčeného cíle, které má před sebou středisko výzkumu a vývoje.
Cíl vychází přímo z firemního sloganu „ Prožívej barevný život" a měl by mít vliv, na úspěšnost firmy, v budoucích letech.
Snad nic neprozradím, když řeknu, že hledáme spojení mezi barvou, vůní a dalšími lidskými smysly.
Naše firma předpokládá, že bude také těžit ze sekundárních objevů svého vědeckého týmu, při cestě k dosažení hlavního cíle výzkumu.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který hodlá podnikat? (buďte prosím konkrétní)
  1. Poznej sám sebe a svoji vášeň
  2. Překonej strach a zvedni svých pět písmen
  3. Makej a sebevzdělávej se
  4. Prožívej dobrodružství a buď šťastný

T: Pokud má člověk touhu něco dělat samostatně, musí překonat strach a začít.