Přejít k hlavnímu obsahu

Naše triko s.r.o.

Pan Ing. Mátl toho má na svém triku mnoho, včetně svojí stejnojmenné společnosti. Již v tuto chvíli je velmi úspěšný. Podívejte se na jeho příběh.

Přehrát video
  • Ing. Daniel Mátl

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Rozhodnutí vyplynulo ze situace, kdy jsem si potřeboval obstarat příjem při nástupu na vysokou školu. Bylo pro mě velkou výzvou se sám uživit, což vyplývalo ze správné přísnosti mých rodičů.
Když se posunu dále v čase, z mého pohledu opravdové podnikání začalo po absolvování vysoké školy, kdy jsem se rozhodl pro budování firmy Naše triko.
Jak jste začal/a podnikat?
Začínal jsem jako OSVČ zprostředkovávat obchod pro společnost z Brna v kraji Vysočina. Jako dvacetiletý jsem se tak setkával s řediteli velikých, ale i menších společností. Nároky studií se však zvyšovaly, a tak jsem se začal věnovat zpracovávání účetnictví, což se dalo uskutečňovat po večerech. Tuto zkušenost, kdy máte možnost vidět chod firem v číslech, považuji za přínosnou ve svém vlastním podnikání.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Historie je zatím krátká - společnost vznikla na konci roku 2014. Ostrý start se datuje k červnu 2015, kdy jsme investovali do nákupu strojů a technologií. Přijali jsme první zaměstnance a s tím přijali obrovský kus odpovědnosti, ale zároveň začali naplňovat, dle mého názoru, význam slova podnikání.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Musíme znát jak technologii potisku, tak mít cit pro design. Sledovat módní trendy ve střizích, barvách, materiálech. Při práci ve výrobě je pak velice důležitá pečlivost a dodržení kvality. Je třeba také rozvíjet výrobní know-how. Díky týmové práci se nám daří tato specifika zvládat.
Obecně se textilní a s ní související výrobě v posledních letech příliš nedařilo. Pryč jsou doby, kdy Brno bylo nazýváno moravským Manchesterem. Zůstalo jen několik málo výrobních společností. Naštěstí ale současné době do oboru přichází nová energie, zákazníci si už také více všímají toho, co a v jaké kvalitě kupují.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Řekl bych, že právě ten začátek - vybudování klientely, týmu, značky.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Chceme pozvednout úroveň skupinových triček (školy, neziskovky, akce..) na vyšší úroveň, aby textil od nás pěkně slušel a vydržel. Zároveň budeme napomáhat subjektům, které nemají svoje propagační, či marketingové oddělení. Další částí bude navrhování a výroba módních kolekcí - dostaneme tak k lidem kvalitní a pěkné věci, protože sami takové vyhledáváme a není vždy jednoduché se k takovému zboží dostat.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil/a?
Největším dosavadním úspěchem je vytvoření značky Nosit Brno - daří se nám dostat Brno blíže každému, kdo ho má rád. Ponaučení pro mě osobně je, že je potřeba se naučit vidět daleko dopředu.
Musel/a jste podnikání něco obětovat?
Zejména volný čas a spoustu energie, bez toho to ani nejde.
Čím se při své práci řídíte?
Snažím se dělat věci s radostí, zároveň být pokorný a trpělivý. Mám odhodlání vytvořit velké věci.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Tvůrčí proces navrhování výrobků (produktů). A pak radost, když z návrhu vzniká ve výrobě skutečná věc. Dále mě baví setkávání s lidmi, například s jinými podnikateli.
Jak jste na úplném počátku financovali rozjezd Vašeho podnikání?
Z vlastních dosavadních výdělků, a pak zejména z cizích zdrojů - start-up úvěr s podporou Evropského investičního fondu.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat? (buďte prosím konkrétní)
Určitě musí začít. Nenechat se odradit neúspěchy a pořád se učit. Při snaze pak postupem času přijdou příležitosti. Z praktických dovedností je dobré mít přehled o legislativě. Protože podnikání se obětuje hodně času, je důležité, aby to člověka bavilo, aby tím žil.