Přejít k hlavnímu obsahu

JSTB International, s.r.o.

V prvním díle oblíbené série vám představíme dva úspěšné podnikatele, Janu Svobodovou a Tomáše Buriánka. Před patnácti lety stáli u zrodu jumpingu – originálního cvičení na trampolínách, které brzy získalo popularitu nejen v Čechách, ale i v zahraničí. Jaké byly začátky jejich podnikání? Co všechno museli obětovat, aby uspěli v celosvětovém měřítku? Sledujte i vy jejich cestu k úspěchu.

Přehrát video
  • Jana Svobodová, Tomáš Buriánek

Co v pořadu nezaznělo

Co vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Především, náš prvotní záměr nebyl podnikat. V době, kdy nás napadla první myšlenka Jumpingu, bylo Janě 17 let a studovala střední školu, Tomášovi 21 let a byl ve druhém ročníku VŠ.
Naší touhou bylo si ke studiu přivydělat sportem. Psal se rok 2001, když jsme začali „podnikat". Byl to rok plný indoorových kol a aerobicu, což nás ale nenaplňovalo. Tak jsme se prostě zamysleli a vymysleli prvotní podobu Jumpingu.
Jak jste začali podnikat?
S myšlenkou Jumpingu jsme si založili živnostenský list, ale teprve až po 10 letech vznikla naše první s.r.o. V současné době máme několik společností zabývajících se činnostmi spojenými s naším podnikáním, například ochrannými známkami, výrobou trampolín, školeními...
Jaká je historie vaší firmy a její nejdůležitější okamžiky?
2001 – V tomto roce nás napadla myšlenka Jumpingu. Koupili jsme si 7 malých trampolín (průměr 100 cm) a doma k nim přimontovali opěrná madla. Pronajali jsme si sál v táborském fitness centru a začali vést lekce určené pro rodinu a kamarády. Jenže hlasitá hudba, trampolíny, poskoky a světelné efekty lákaly kolemjdoucí. Za chvíli byly naše lekce přeplněné. Koupili jsme dalších 9 trampolín a pak ještě dalších 10. To už jsme jich měli 26. Skákalo se 18 hodin týdně! Takhle jsme si „hráli" 5 let.
2005 – Vytvořili jsme vlastní logo pro Jumping a registrovali ochrannou známku.
2006 – Tomáš již absolvoval Fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, Jana ten samý obor studovala prvním rokem. Získané pětileté zkušenosti a vědomosti z VŠ nám pomohly realizovat školení nových instruktorů. V tomto roce proběhlo historicky první školení a první Jumping instruktoři byli na světě. Tím se začal Jumping nenápadně šířit po celé ČR. Světové ambice jsme ale ještě neměli.
2011 – Díky desetileté zkušenosti jsme věděli, že stávající trampolíny jsou nevyhovující. Malá doskočná plocha, kulatý, špatně řešený tvar, korodující a praskající pružiny, měkký a nekvalitní tenkostěnný rám, příliš vysoká hmotnost samotné trampolíny atd. Tyto aspekty nás vedly k vytvoření trampolíny vlastní, vymyšlené přímo pro potřeby Jumpingu (šestihranná konstrukce, výplet z polypropylenu uchycený ke konstrukci gumolanem, ocelová konstrukce, celková hmotnost do 13 kg). Samozřejmostí pak byla registrace tzv. Užitného vzoru, který chrání tvar konstrukce trampolíny a systém uchycení gumolan.
Po náročném a zdlouhavém vývoji nám bylo odměnou, že naše Jumping PROFI trampolína získala certifikát kvality a bezpečnosti německé společnosti TÜV SÜD specializující se na nezávislé testování.
Jaká jsou specifika podnikání ve vašem oboru?
Výjimečností Jumpingu je jeho unikátní know-how.
Co je na vašem podnikání nejtěžší?
Náročné pro nás je, když měsíce až roky vymýšlíme, vyvíjíme a zdokonalujeme svůj produkt a pak přijdou „kopírky", naši práci prostě ukradnou a považují ji za svou. To, že nás takhle podrazili i kamarádi, bohužel nebylo výjimkou. Pak je to opravdu velice psychicky náročné.
My v podstatě nikoho nepovažujeme za přímou konkurenci. S Jumpingem máme 15 letou zkušenost, jeho podobu jsme mu dali my a to bez nějakých podnikatelských ambicí. Oba jsme vystudovali FTVS UK, což je nevyšší dosažitelné vzdělání v oblasti sportu v ČR. Proto jsou pro nás ostatní pouze ekonomické subjekty, které se nás snaží napodobovat.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Od roku 2011 má naše firma stále vzrůstající tendenci, roční nárůst je až 400 %. V současné době vyrábíme i 1 400 trampolín za měsíc.
„Fake" už bereme jako výzvu, takže stále máme obrovskou motivaci vymýšlet a realizovat nové nápady. Jedním z největších odběratelů je Německo a Korea a naším cílem je ještě více proniknout na asijský trh.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučili?
Úspěch: Pro nás je největší podnikatelský úspěch právě Jumping. To, že ho lidé chtějí, že je jejich součástí, jejich novým životním stylem. Vezměte to tak, že většina aktivit a věcí přichází do Evropy z USA. My jsme právem hrdí, že Jumping vznikl v České republice a jde vlastně proti proudu.
Ponaučení: Jednoduše řečeno – musí se investovat do kvalitních smluv a bez nich neuzavírat žádné obchody. I kdyby to byl váš nejlepší kamarád. Ušetříte si tím do budoucna spousta energie, času a peněz, až budete hájit to, co je vaše.
Museli jste podnikání něco obětovat?
Když děláte svoji práci pořádně, osobní život jde vždy stranou. Ale děláme to, co milujeme a není nic lepšího, než když můžeme Jumpingem lidem přinášet nový životní styl.
Čím se při své práci řídíte?
Na začátku podnikání jsme se řídili spíše instinktem a touhou, aby se Jumping stal nejlepším sportem v našem rodném městě Táboře. Po vystudování VŠ se k naší touze přidaly ještě znalosti a nasbírané zkušenosti. Stále se snažíme přinášet na trh novinky spojené s Jumpingem, ale vždy se snažíme myslet na to, že po každém nápadu musí být i poptávka.
Co z aktivit spjatých s vaším podnikáním vás baví nejvíc?
V podstatě asi cestování, kdy se na světových veletrzích osobně setkáváme s našimi instruktory, distributory a příznivci Jumpingu z celého světa.
Na těchto akcích lidé čekají celé hodiny na naši Jumping promo lekci a stojí dlouhé fronty na zapůjčení trampolíny. Tyto show jsou absolutním vrcholem naší tvrdé práce a odměnou nám je, když za námi přijdou příznivci Jumpingu s žádostí o focení nebo podpis.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dali člověku, který se chystá začít podnikat? Buďte prosím konkrétní.
  • originální myšlenka, která musí být realizovatelná a prodejná
  • prozkoumání trhu a konkurence - jak v Čechách, tak v zahraničí
  • vytvoření reálného business plánu včetně rozpočtu, který z vlastních zkušeností pro začátek doporučujeme vynásobit dvěma
  • dávat si veliký pozor, komu o svých nápadech a myšlenkách říkáte
  • kvalitní smlouvy, které vám budou vaší myšlenku nejlépe chránit, vypracované zkušenými advokáty a patentovými zástupci
  • připravit si pevné nervy a hodně času
Jak jste financovali rozvoj vaší firmy?
Jsme pyšní, že jsme celý rozvoj Jumpingu zvládli financovat sami a to již od úplného začátku. Začínali jsme od nuly a tu nulu jsme měli hodně dlouho. Co jsme vydělali, okamžitě jsme investovali zpět do Jumpingu. Bylo to velmi těžké období.
V současné době, tj. v roce 2016, máme jediný úvěr – Profi úvěr od KB, unikátní měřící senzor pro Jumping i jiné sporty. Rozhodli jsme se jím financovat nový produkt „FXE“, který uvedeme na trh v září tohoto roku.