Přejít k hlavnímu obsahu

Cerberos

Jaroslav Polívka začal podnikat ve svých 25 letech. Nejdříve poskytoval internetové připojení pouze pro své známé, ale v roce 2003 se rozhodl věnovat této činnosti naplno, povznést ji na profesionální úroveň a založil firmu Cerberos. Dnes nabízí kromě internetu také telefonní a televizní služby či výstavbu optických sítí. Podívejte se na další inspirativní příběh.

Přehrát video
  • Jaroslav Polívka

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Náhoda. Jednoho dne se mi ozval kamarád s nápadem, jak připojovat kamarády v rodinných domech na internet a já se rozhodl celou akci financovat. Zájem předčil naše očekávání a navíc jsem měl nápad, jak to dělat jinak než konkurence. Vše se pak ze dne na den začalo samo hezky rozvíjet.
Jak jste začal podnikat?
Dosti živelně. Bez zkušeností a v mladém věku 25 let – v době, kdy byl internet přístupný pouze přes vytáčené připojení o rychlosti maximálně 64 Kb/s.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v její historii?
Značku CERBEROS jsme založili v roce 2003. Od té chvíle nám neustále a někdy až přespříliš rychle přibývali zákazníci. Byli jsme odkázaní na (v té době) dosti nekvalitní technologie a neměli jsme moc zkušeností. Nejdůležitějším krokem bylo zavedení našeho sdíleného tarifu, kdy konkurence nabízela rychlosti maximálně 64 Kb/s za cenu od 5 000 Kč za měsíc a my jsme dokázali nabídnout rychlosti až 2 Mb/s za cenu okolo 500 Kč za měsíc. Dalšími důležitými kroky bylo postupné doplnění služeb o telefonní a televizní služby, počátek výstavby optické sítě v Mladé Boleslavi, rozšíření našich služeb do Liberce a výstavba optické sítě tamtéž.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Náš obor je velmi dynamický, náročný na znalosti, nové technologie, kvalitu a neustálé, velké investice do novinek v oblasti IT. Je v něm vysoká konkurence a také dlouhá návratnost investic do optické a bezdrátové infrastruktury. naše úřady také komplikují investice do nové výstavby.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Nejtěžší je nestabilní právní situace v České republice, překotné a nesystematické změny zákonů na poslední chvíli (výše DPH, změny telekomunikačního zákona, zákonů o ochraně osobních údajů atd.). Dalším problémem je stále více bující byrokracie a povinnosti, které musíme vůči státu plnit.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Naši budoucnost vidím velmi pozitivně. Největší rozvoj nás čeká v oblasti lidských zdrojů, kdy je patrné, že většina zaměstnanců firmy se snaží posouvat dopředu. A já osobně se těším na nové výzvy, nové technologie a nové možnosti, která nás v budoucnu čekají.
Co považujete za Váš největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Největším stávajícím úspěchem je můj vlastní osobní rozvoj, pochopení a zlepšující se komunikace s kolegy ve firmě, postupná změna způsobu vedení a jejich další rozvoj.
Nejvíce jsem se poučil právě ve fungování v naší společnosti, jak je důležité stavět firmu nikoli pouze na sobě, ale především na zaměstnancích, kteří jsou pro fungování a rozvoj firmy klíčoví.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Nemohu říci, že se jednalo o nějaké oběti. Spíše jsem dělal to, co mě vždy bavilo, fungování ve firmě mi dalo mnoho zkušeností a postupně úplně jiný pohled na celý život. Klíčové je pro mě to, že nepodnikám pro peníze, ale pro radost.
Čím se při své práci řídíte?
Nejvíce intuicí.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Nejvíce mě baví komunikace s lidmi a řešení jejich problémů a potřeb.
Vaše podnikání prošlo velkou proměnou. Jak jste rozvoj Vaší firmy financoval?
Podnikání jsem vždy financoval nejvíce z vlastních zdrojů (na začátku podnikání jsem prodal byt, auto a instalace jsme zajišťovali pomocí dvoukoláku), půjčkami od příbuzných a kamarádů a v poslední době také úvěrem od Komerční banky.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat?
Základem úspěchu je nepodnikat pro peníze. Každý chce být v životě šťastný a proto je třeba, aby dělal, co ho baví. Je jedno, zda někdo začne na pozici uklízečky nebo manažera. Klíčem k úspěchu je dělat věci s radostí a peníze i ocenění pak přijdou samy.