Přejít k hlavnímu obsahu

Vitar s.r.o.

Společnost Vitar patří mezi největší výrobce a dodavatele doplňků stravy. Na českém a slovenském trhu působí již od roku 1990 a úspěšně přispívá k naplnění trendu zdravého životního stylu. V sortimentu firmy Vitar můžete najít rozmanité doplňky stravy na podporu imunity, trávení, detoxikace či funkce pohybového aparátu. Vladimír Polášek převzal před více než 10 lety vedení rodinné firmy, kde vystřídal svého otce. O specifikách podnikání v tomto oboru se dozvíte v dalším dílu pořadu Cesty k úspěchu.

Přehrát video
  • Vladimír Polášek

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Firmu založil můj otec v roce 1990. Asi tím hlavním impulzem byla dobrá rada předsedy JZD Slušovice doc. Františka Čuby: když otec přišel s projektem na výrobu šumivých vitamínů, zdál se panu Čubovi tento projekt pro gigantické JZD příliš malý. A tak otci doporučil založit si na to vlastní firmu.
Jak jste začal podnikat?
Na začátku byl pokus nabídnout lidem v Československu šumivé vitamíny. Ten proběhl začátkem roku 1990 a byl velmi úspěšný. Proto otec vypracoval projekt a jako pravověrný „slušovjan" ho nabídl firmě k realizaci. No a dál už to znáte. :-)
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v její historii?
Kromě samotného založení bylo velkým milníkem získání ochranné známky Energit, pod kterou jsme v roce 1994 zahájili výrobu a prodej vitamínových tablet balených do originální plechové krabičky. Asi nejznámější je z nich Energit pro řidiče, který je k dostání na každé pumpě.
Dalším významným milníkem byl vstup Vitaru do obchodních řetězců. K tomuto kroku jsme se odhodlali poté, co jsem v roce 2005 převzal firmu převzal od svého otce. Od té doby jsme si na trhu v ČR a SR postupně vybudovali zcela dominantní pozici. Tím, že prodáváme doplňky stravy zejména v supermarketech a drogeriích, se Vitar odlišuje od svých konkurentů.
No a dalším super milníkem bylo v roce 2011 znovuzískání licence pro výrobu a prodej dětských pitíček CapriSonne pro ČR a SR.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Je to hlavně svázanost legislativou, kterou nám EU navíc neustále mění a zpestřuje. Takže máte v sortimentu 500 produktů a každé 2 roky musíte kompletně přepracovat obaly, protože se v Bruselu rozhodnou, že se například DDD (doporučená denní dávka) bude jmenovat RHP (referenční hodnota příjmu). A to je jedna z těch drobných změn. :-)
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Nepodlehnout svodům příležitostí a neuhnout z našeho businessu. Přílišná roztříštěnost aktivit firmy je podle našeho názoru kontraproduktivní. Jak se říká: ševče, drž se svého kopyta. V případě CapriSonne jsme však nedokázali odolat. :-)
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Vidím ji velmi dobře: naši budoucnost stavíme na prospěchu pro naše zákazníky. Říkáme, že Vitar pomáhá lidem vést zdravější život. V našem podání to však není jen prázdné heslo. Pečujeme nejen o to, abychom lidem doplnili do jídelníčku to, co pro zdravé fungování našeho těla v běžné stravě chybí, ale i o to aby se lidé hýbali a zdravě mysleli. Jsem přesvědčený, že do budoucna může přežít jedině firma, která myslí upřímně na prospěch pro své zákazníky a ne jen na svůj vlastní.
Co považujete za Váš největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Osobně považuji za náš největší úspěch právě vstup Vitaru s doplňky stravy do řetězců. V době, kdy se všichni konkurenti prali v džungli jménem lékárny, my jsme šli svou vlastní, byť velmi riskantní cestou. A povedlo se. Jsem pyšný na to, že dokážeme čestně a eticky podnikat a být úspěšní. Taky jsem pyšný na naši personální politiku: fungujeme jako rodinná firma se vším všudy. Všichni naši kolegové jsou naše rodina. S nejbližšími kolegy trávíme i soukromý čas. Základní emoce ve Vitaru je úsměv.
Velkým poučením pro nás bylo působení v Polsku. Tady jsme pochopili, že ne v každé zemi si vykládají výrazy etika, důvěra a dodržování smluv stejně jako u nás. :-)
Musel jste podnikání něco obětovat?
Rozhodně jsem neobětoval rodinu. Mám 4 děti a jsem šťastný, že se mi daří jim a manželce věnovat dost času. Pravdou však je, že šly dlouhodobě stranou moje vlastní koníčky a částečně i přátelé. Nevím, co je to hospoda nebo televize :-). Ale to není zásadní ztráta. Udělal jsem si koníčka z práce a rodiny a přátele z kolegů. Občas to bolí, ale to k tomu patří.
Čím se při své práci řídíte?
Moje maminka mě kdysi naučila dvě moudra:
  • Slušnost není slabost, ale síla.
  • ...všechno je jinak...
Moje vlastní heslo pak je: „Vždy existuje řešení."
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Jednoznačně práce s lidmi. Je v nich ten největší kapitál, ta největší síla. Moc mi záleží nejen na dobrých pracovních výsledcích lidí, ale ještě více na jejich spokojenosti – a to nejen pracovní. Trávíme spolu velkou část života, tak proč bychom se na sebe měli mračit? Přináší to neuvěřitelnou synergii. Najednou jdou věci, které by jinak nebyly myslitelné.
Jste aktivní v obchodě se zahraničím, což s sebou nese kurzová rizika. Jak si je ošetřujete?
Celkem jednoduše: daří se nám držet objem nákupu i prodeje v EUR na stejné úrovni. Díky naší branži to jde. A tak nás v tuto chvíli žádný kurzový výkyv zásadně neohrozí. Když tedy pominu výkyv v poptávce :-). Ale díky velkému růstu exportu pomalu přichází doba, kdy se dostaneme do převisu prodeje v EUR a pak jsme připraveni využít nástrojů k fixaci kurzu na jednotlivé obchodní případy, které nám naše banka nabízí.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat?
Buďte vždy čestní a etičtí. Možná to bude trvat déle, než se dostaví úspěch, než když budete dělat lumpárny, zato ale bude váš úspěch trvalý. Taky si dobře vybírejte lidi (zaměstnance/spolupracovníky) a buďte připraveni se s nimi o svůj úspěch podělit. Jen když budou spokojení oni, tak budete spokojení i Vy. A nemluvím jen o penězích. Proč kolegy nevzít občas na hory, na bowling, pohostit je, dát jim najevo, že si jich vážíte?