Přejít k hlavnímu obsahu

Jetsurf

Firma MSR Engines podnikatele Martina Šuly se stala průkopníkem v oblasti motorového surfingu. Drží se na pozici světové jedničky a mezi její zákazníky patří například i slavný jezdec formule 1 Lewis Hamilton. V dalším díle Cest k úspěchu se dozvíte, jaké byly podnikatelské začátky v pronajaté garáži a jaké je zákulisí vzniku úspěšného produktu Jetsurf.

Přehrát video
  • Martin Šula

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Ihned po vysoké škole jsem pracoval na různých projektech pro různé velké firmy. Korporátní prostředí bylo ale něco, co mě dost odpuzovalo. Tak jsem si řekl, že bude lepší, když si začnu pracovat po své linii, splním si své cíle a hlavně, vyrobím vlastní produkty, u kterých si budu moct rozhodovat, kdo bude mým dodavatelem apod.
Jak jste začal podnikat?
Od svých osmnácti jsem chtěl pracovat v oblasti motorsportu a vyvíjet závodní spalovací motory. Tomu jsem přizpůsobil i životní styl. Odešel jsem do zahraničí, kde jsem měl možnost pracovat pro přední závodní týmy. Byla to velká škola. Zjistil jsem, že ani ti nejlepší nejsou neomylní a velice rychle jsem poznal, kde jsou jejich slabiny. Konkrétně to byla výroba přesných odlitků. Na přelomu tisíciletí jsme začali spolupracovat s mým kamarádem a tehdejším kolegou pracovat na vývoji technologie výroby přesného a kvalitního odlitku.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Firmu MSR Engines jsem založil v roce 2004 společně s kolegou a bratrem. Začínali jsme v jedné pronajaté garáži výrobou dílů pro různá odvětví motorsportu. Pak následoval kompletní vývoj a výroba motorů pro motokárový sport nebo KTM a jejich závodní oddělení mistrovství světa silničních motocyklů. Aplikované systémy jsme pak vyvíjeli take pro automobilky. Jetsurf, kterým se naše firma proslavila, byl, jak s oblibou říkám, odpadním produktem naší práce. Hledal jsem relax a zábavu. Nakonec jsem si přidělal práci na dalších deset let. První myšlenka se zrodila někdy v roce 2004, pak následovalo 9 let vývoje. Od roku 2012 jsme tedy vstoupili na trh. Začínali jsme v Rusku, dnes už jsme zastoupeni v pětadvaceti zemích světa. Zlomový pro nás byl rok 2014, kdy jsme začali vyrábět 90 % součástek zcela ve vlastní režii. Loni jsme se pak stěhovali do nové účelově postavené továrny našeho technologického centra.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Naši zákazníci jsou lidé, co mají rádi sport, pohyb a dokonalost věcí, které si kupují. Příkladem jsou drahá auta, motocykly nebo lodě, které jsou v dnešní době opravdu téměř dokonalé. Tento prostor dokonalosti se naráz snažíme vyplnit my suchozemci s produktem, o který se řadu dekád pokoušelo mnoho firem, ale nikdo nenašel ten správný recept. Největším nepřítelem našeho oboru jsou ale slaná voda, silné UV záření, velké vibrace a rázy.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Nejtěžší věc je pro nás tempo růstu. Rostli jsme až o 80 % ročně a to je extrémně náročně. Jak po stránce financí, lidských zdrojů, prostorů nebo materiálního zabezpečení. To je první problematika. Tou další je zajištění kontinuálního vývoje. Je třeba být vždy před potřebami zákazníků. Pokud se někdy toto pořadí vymění a potřeby budou před naším vývojem, pak je něco hodně špatně. Třetím úskalím je vybudování funkční dealerské sítě s kvalitním servisním zázemím. To je extrémně složité. V některých státech se jako národní zvyk zaužívalo mít hodně peněz za málo práce a vše provozovat tou nejjednodušší cestou. Lidé tedy chtějí prodávat, mít rychlé zisky, ale do servisu už se jim nechce. To je rozhodně věc, kvůli které dost vztahů s námi zaniká. A v neposlední řadě je to rozvoj zcela nového sportu. Pro provozování na celosvětové úrovni potřebujete předpisy, parametry a silnou sportovní základnu.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Jako firma jsme otevřeli onu Pandořinu skříňku, když jsme dokázali z nuly vybudovat globální sport, který sílí na popularitě. Svobodný pohyb člověka po vodní hladině je odvěký sen milionů lidí. Náš produkt si člověk snadno přinese, odnese, naloží do auta/letadla/lodě. Zároveň jej nijak nelimituje počasí. Jsme hrdí na to, že jsme průkopníky motorového surfingu. Je to atraktivní disciplína, do které se snaží vstupovat další firmy, které nás kopírují. Do této chvíle držíme pozici světové jedničky, jak kvalitou zpracování, tak použitými materiály a technologiemi. Je ale neoddiskutovatelné, že se obor bude dymanicky vyvíjet a bude tedy záležet na nás, jak efektní výzkum a vývoj, výrobu a testování dokážeme zajistit. Další věc, na kterou nesmíme nikdy zapomínat je legislativa. Do činnosti firem vstupují nové zákony, nařízení a kontroly.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Jsem moc rád, že se podařilo vytvořit funkční tým spolupracovníků, lidí, kteří jsou hrdí a žijí pro náš projekt. Jsme šťastní, že jsme my Češi ukázali, že umíme být nejlepší na světě. Podnikání na globální scéně mě naučilo poznávat různé světové kultury, jejich přístupy k práci a obecně k životu. To pak člověka navede, kde sbírat ty správné informace a jak je vyhodnocovat.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Asi bych úplně neřekl, že jsem podnikání něco obětoval. Jak mě naučili mí rodiče, obětoval jsem život poctivé práci. Podnikání samotné je až druhotné. Samozřejmě, obětoval jsem velkou spoustu času, abych byl co možná nejlepší v tom, co dělám. Moje nejdelší dovolená čítá v zimě pět dnů na horách. Pak se dostanu na pár prodloužených víkendů opět na lyžích.
Čím se při své práci řídíte?
Práci beru jako součást života, sport a vlastní seberealizaci. Záměrně jsem v oboru, kde se můžu poměřovat s ostatními a zjišťovat, jak na tom reálně jsem. Zcela účelově vyhledávám složité projekty, protože vím, že když na ně najdu řešení, budu mít náskok před ostatními. Dále se snažím řídit tím, aby produkt, který vyrobíme, budu ochotný sám užívat a byl bych ochotný za něj utratit peníze. Sázím také na vlastní intuici a víceleté plánování pracuji v pětiletkách. Jsem přesvědčen o tom, že je to optimální období, aby se ukázalo, jestli to, co děláte, má smysl a je to ta správná cesta.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Nejvíc mě baví pozorovat užaslé zákazníky. Většinou se ptají, jestli je Jetsurf vyroben v Americe nebo Německu. My říkáme, že je vše české. Český nápad, české součástky a hlavně, čeští lidé, kteří vše vyrábí u nás v České republice na Moravě. Další radost mně určitě udělá, když vidím, že náš sport zajímá také mládež. Jakýkoliv reálný mechanický prostředek, který dokáže současné děti vymanit ze spáru virtuálního světa na sociálních sítích je pro ně a společnost všeobecně velkým přínosem.
Úspěch, kterého jste dosáhl jistě nebyl zadarmo. Kromě úsilí, času a odvahy jste musel investovat i nemalé finanční prostředky. A nové výzvy stojí před Vámi. Jak jste to vše zařídil?
Projektu Jetsurf na jeho startu nikdo nevěřil. Ani jsem se tedy nesnažil hledat zdroje financování. Řídím se heslem; co si umím vyrobit, to si umím i prodat. Prostě všechny své peníze jsem vložil do Jetsurfu. Až pro stavbu nové továrny jsem využil Komerční banku. V současné době pak řešíme zdroje pro financování dealerské sítě.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat? (buďte prosím konkrétní)
Nejezděte nahoru výtahem. Běžte po schodech, poznejte chybu a napravte ji. Snažte se být precizní v tom, co děláte. Nedělejte kompromisy. Lidé jsou trh, trh není abstraktní věc. Lidé jsou zákazníci a ti vždy ocení kvalitu a upřednostní ji před šlendriánstvím.