Přejít k hlavnímu obsahu

Lamidesk

Tomáš Václavík začínal v telekomunikacích, poté provozoval reklamní agenturu a nakonec zakotvil u výroby strojů na polep reklamních fólií. K podnikání ho přivedla touha ovlivnit vlastní práci a posunout se v osobním i kariérním růstu. Jeho odvaha se vyplatila. Firma Lamidesk slaví úspěchy nejen na domácím trhu, ale také v zahraničí a v současnosti dodává zboží do sedmnácti zemí světa. Pan Václavík klade v podnikání důraz zejména na upřímnost vůči zákazníkům a na výběr spolehlivých obchodních partnerů. Na inspirativní podnikatelské rady se podívejte v dalším díle pořadu Cesty k úspěchu.

Přehrát video
  • Tomáš Václavík

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Do zaměstnání& jsem chodil vlastně jen jeden rok. Nemožnost ovlivnit svou práci, pomalost osobního, finančního a kariérního růstu v područí zaměstnavatele měla vlastně jen jedno řešení starat se o sebe sám. (až na finance to pomohlo:)
Jak jste začal podnikat?
Hozením do vody, úplně bez základních podnikatelských znalostí. V rozbouřených vodách jsem se párkrát dotkl dna. Několik dlouhých let se pouze formoval směr. Přes podnikání v telekomunikacích a provozování reklamní agentury jsme zakotvili u výroby strojů právě pro reklamky.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Jako výrobce laminátorů pro signmakery se profilujeme od roku 2007. V tomto roce jsem si pro vlastní potřebu vyrobil stroj na lepení samolepek. Jako zlomový okamžik pro firmu a i mně osobně bylo sebrání odvahy k návštěvě veletrhu Reklama Polygraf s prvním prototypem. Pár cest po Evropě i světě mi otevřelo rozhled. Vyhledání partnerů v zahraničí poté firmě rozšířilo trh do celého světa.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru? Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Začnu tím, co je nejtěžší: balancovat život v podnikání přináší mnoho problémů v různých časových úsecích. Tyto problémy se často prolínají, nebo se naopak podmiňují. Jediná zanedbaná či nedotažená věc vás snadno připraví o všechnu ostatní perfektně odvedenou práci. Co se týče specifik, nemyslím, že bychom měli nějaký specifický problém, nebo situaci. Jde vlastně jen o to, jak najít co nejsnadněji někoho, komu pomůže používání našeho stroje. Stroj za rozumno vyrobit a prodat. Pomáhá to zákazníkům snáze a jednodušeji vykonávat svou práci. Za to se nám většinou odmění zaplacením stroje.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Svět je veliký; jak toho využijeme bude jen na našem teamu. Bude to obtížné, ale doufám, že ještě trochu povyrosteme. Možná je načase porozhlédnout se po případném investorovi.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Pokud po mně budete chtít vybrat jen jednu věc, asi bych řekl dobytí Austrálie. Našli jsme zde partnera, se kterým se nám dobře spolupracuje. Ponaučení je něco, čeho je při podnikání poměrně dostatek. Vlastně bych řekl, že je to při něm jen posloupnost větších, či menších chyb z nich poté vznikají ta ponaučení. Snad největší ránu nám zasadil náš bývalý německý dealer Erik. Stál nás hromadu peněz i emocí.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Slovo oběť v mé mysli evokuje vzdání se něčeho, co je zvláště důležité, těžko nahraditelné. Ne, nemyslím, že jsem něco obětoval, prostě jsem si zvolil cestu.
Čím se při své práci řídíte?
Upřímnost, vždy ke všem a ke všemu. Ať už vůči zákazníkům, dealerům či kolegům v teamu. Považuji ji to za jedinou dlouhodobě udržitelnou cestu. V krátkodobém či střednědobém rozhledu je to přístup, který často nezískává body.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Jednoznačně možnost spojovat design s funkčností. Navrhnout věc, která dobře plní svůj účel a přitom je pěkná, je mým snem. Velikým bonusem je, když poté vidíte, jak stroj někomu pomůže. Mým velkým vzorem, i když je od nás hrozně daleko a vlastně nedosažitelný, je pro mě Apple a Steve Jobs.
Vaše podnikání prošlo velkou proměnou. Jak jste rozvoj Vaší firmy financoval?
Financování rozvíjejícího se podniku je jeden z obtížných úkolů, který na podnikatele čeká. Od prvních krůčků, kdy se do firmy reinvestovaly první vydělané stokoruny, až po sebrání hodně odvahy dělat větší kroky a investovat o několik řádů více do dražších technologií a celků. Je příjemné, pokud s Vámi vyroste i někdo z bankovní sféry. My jsme měli štěstí, že jsme již od počátku našli svého partnera v Komerční bance. Když si vzpomenu, tak vlastně otevření účtu v Komerčce byl první podnikatelský počin. Kromě využívání běžných forem financování, jako je úvěr, jsme se s rozvíjející firmou učili využívat finančních nástrojů banky, o kterých jsme doposud ani neměli tušení, že existují. Učili jsme se používat on-line konverzi měn, v nejbližší době nás čeká nastavení systému prodeje používající faktoring.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat? (buďte prosím konkrétní)
O tom byly napsány celé knihy. Dlouho mi trvalo než jsem pochopil, že je to celé vlastně o partnerech. Podnikání je široký obor, ne na všechno člověk stačí sám a k řešení řady věcí je třeba najít vhodné, spolehlivé a kvalifikované partnery. Je třeba si vybrat ty nejlepší a vážit si jich. Některým se platí měsíčně výplata, některým na fakturu. Některým se dokonce neplatí penězi vůbec. Dívejte se kolem sebe, co kdo umí nejlépe. A od těch nejlepších se toho pokuste co nejvíce naučit, případně se je pokuste přesvědčit, aby se stali Vašimi partnery.