Přejít k hlavnímu obsahu

Chefparade

Jste příznivci italské, thajské či indické kuchyně? Jste začátečníci či experti? Škola vaření Chefparade nabízí kurzy pro všechny milovníky dobrého jídla a kromě kuchařských lekcí rozjela i další projekty, mezi které patří festival jídla nebo vlastní vzdělávací program. První díl již 15. série pořadu Cesty k úspěchu osvětlí, jak se majitel firmy Marcel Vargaeštók dostal k podnikání či co doposud považuje za svůj největší podnikatelský úspěch.

Přehrát video
  • Marcel Vargaeštók

Co v pořadu nezaznělo

 

 

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Mám pocit, že som podnikatelom chcel byt uz od mala. Svoju prvu firmu som zalozil na vysokej skole. Po skonceni vysokej skoly som mal silny pocit, ze este sa musim dost doucit aby som mohol byt v podnikani uspesny. Trochu nahodou, trochu stastim som sa dostal k praci pre Procter & Gamble kde som si vyskusal financie aj marketing. Tam som sa doucil vsetko co som potreboval vediet na zaciatok a potom uz len cakal na tu spravnu myslienku. Ta prisla so skolou varenia Chefparade. V roku 2007 som dal vypoved a prestahoval sa z Budapesti do Prahy a tam vybudoval skolu varenia Chefparade.
Na podnikani ma vzdy lakalo okrem slobody rozhodovania aj moznost tvorit. Podnikanie pre mna znamena, ze z nicoho (myslienky) sa vytvori nieco hmotne, co prinasa uzitok ludom a spolocnosti. Ten proces tvorby, budovania a neustaleho vylepsovania ma bavi dodnes a mam silny pocit, ze nikdy neprestane.
Jak jste začal podnikat?
Podnikat som zacal v roku 2007. Dal som do toho vsetky uspory, uver, pozicky od rodiny a znamych. Samozrejme vsetko trvalo 3x tak dlho a stalo 2x tolko ako som si naplanoval. Nastastie som bol pre to tak zapaleny, ze som to dotiahol do bodu ked sme mali 19.9.2007 prvy kurz a potom sme makali dalej na vylepsovani vsetkeho - pretoze na vylepsenie toho bolo vela (a stale je).
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
https://www.chefparade.cz/historie-chefparade/
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Malokto si to uvedomuje, ale my ako skola varenia nie sme v “gastro” biznise, ale v zazitkovom/edu biznise. Toto je dolezite si uvedomit a potom je nutne prisposobit kazdy detail a vsetko co robite tomuto.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
V sucastnosti povazujem za najtazsie 2 veci, ktore spolu velmi suvisia: i) kvalitny team a ii) udrzanie kvality. Praca u nas je velmi narocna v tom, ze od ludi vyzadujeme aby prevzali za svoju pracu zodpovednost, pracovali samostatne a neustale vylepsovali seba aj svoju pracu. Myslim, ze to je to najtazsie co mozme od ludi chciet a je velmi malo ludi, ktori toto chcu. Niekedy mam pocit, ze vacsina ludi hlada zamestnanie, kdezto my ponukame pracu. Nie je lahke takychto ludi najst, ale par prikladov z nasej firmy mi ukazuje, ze je to mozne a stoji to za to stale hladat. Rocne urobime viac ako 1000 akcii. Za rok 2017 u nas varilo asi 14500 ludi. Pri takychto cislach je narocne udrzat kvalitu tak aby bolo tych nespokojnych ludi minimum. Chce to neustale usilie o udrzanie a zlepsovanie, ktore verim sa nam vdaka nasmu teamu dari uskutocnovat.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Buducnost vidim velmi pozitivne - ved aj preto podnikam :) Chefparade rastie uz 11 rokov v rade a tento rok nebude vynimkou. Za tych 10 rokov sme vybudovali ekosystem projektov ktore maju jedno spolocne - prinasaju ludom do zivota radost z varenia a umoznuju im mat dobry cas. Toto chceme do buducnosti rozvijat aby sme sa stali jednotkou v tom co robime a znackou na ktoru si ludia spomenu hned ak budu chciet mat dobry cas s varenim. Ak by som mal nase ciele kvantifikovat tak mame ciel do roku 2020 mat trzby vo vyske 120mil Kc bez DPH.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Uspechom je pre mna uz len to, ze po 10 rokoch je Chefparade este na trhu a velmi sa nam dari. Priniesli sme aspon trochu radosti do zivota takmer 200tis ludom - v skole varenia, na festivale, foodtruckom, obchodom, eventami atd. Verim aj, ze ludia co v Chefparade pracovali mali moznost sa nieco naucit a posunut v zivote dalej. Ja osobne som rad, ze mozem robit to co ma bavi a aj po 10 rokoch mam pocit, ze sa ucim nove veci a posuvam sa dalej. Z coho som sa ponaucil? Je to vecny boj, ktory nikdy nekonci. Na skvelu firmu potrebujete skvelych ludi. Jeden skvely clovek je za 5 dobrych ludi. Netreba to brat prilis vazne a uzivat si to. Na konci dna az o tolko vela nejde.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Urcite som tomu obetoval vela, ale ked sa obzriem na poslednych 10 rokov tak mi podnikanie vyrazne viac dalo ako vzalo. Za tych 10 rokov som nielen vybudoval skvelu firmu, ale mam aj super rodinu s 2 skvelymi detmi a skvelou manzelkou, precestovanych skoro 40 krajin, dokoncil som Ironmana, spoznal kopec skvelych ludi a naucil sa neskutocne vela veci.
Čím se při své práci řídíte?
Mam pocit, ze intuiciou a trochu “selskym” rozumom. Aj so vsetkymi technologiami a nastrojmi ktore teraz mame k dispozicii je to o tom, ze je treba urobit nejake rozhodnutie a vy nikdy nebudete vediet ci je spravne alebo nie. Myslim, ze ak clovek vela cita, bavi sa s ludmi a nasava informacie, vytvori si dobry zaklad preto aby mal dobru intuiciu. Potom uz staci to prilis nekomplikovat.
Ak mate jasno v zakladnych veciach - biznis model, kto je zakaznik, vasa vizia - tak potom je uz len otazka usilovnej mravencej prace. Uspech pride.
Obor, ve kterém podnikáte, určitě/zřejmě vyžaduje volné prostředky pro úhradu každodenních výdajů. Jakým způsobem to řešíte Vy?
Je to pravda, nase fixne naklady sa s rastom ludi a nasho podnikania dostali mesacne na sedem miestne cisla. Co je dost velka zodpovednost byt pripraveny kazdy mesiac na taketo vydavky bez ohladu na to ci sa nam dari alebo nie. Nastastie to zvladame z nasho bezneho cash-flow a uz nas aj provozne a investicne financuju banky. V roku 2017 sme vydali dlhopisy na ziskanie prostriedkov na nas novy projekt a za 48 hodin sme od investorov ziskali 6,5mil Kc. Bola to velmi dobre zpetna vazba na nasu znacku a jej vnimanie na trhu.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Najviac ma bavi inovovanie toho co robime a posuvanie Chefparade dalej. Rad dizajnujem nas biznis tak aby co najlepsie fungoval.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat?
Moje rady pre ludi ktori chcu podnikat:
1) Hladajte biznis ktory je co najmenej komplexny
Idealne je mat biznis na ktory nepotrebujete vela zamestnancov, budovy, stroje atd. Je dobre ak sa ten biznis sa lahko skalovat tzn. rozsirovat do celeho sveta bez toho aby ste museli vela investovat a zvysovala by sa vam komplexita.
2) Modry ocean vs cerveny ocean
Toto je teoria z knihy “Blue Ocean Strategy” ktora hovori, ze by ste nemali zacinat podnikat v cervenom oceane (ocean ktory je sfarbeny krvou pretoze je tam tak obrovska konkurencia) ale mali by ste si najst svoj vlastny modry ocean kde tak konkurencia nie je. 3) Uvedomte si v akom ste biznise
Priklad Chefparade je v tomto velmi dobry. Nie sme v gastro biznise ale v zazitkovom biznise. Od toho sa odvija vsetko co robime a vdaka tomuto uvedomeniu je Chefparade tak uspesne.
4) Kto? Co? Ako?
Predtym ako zacnete, zodpovedzte si 3 zakladne otazky. Kto je moj zakaznik? Kto sme my ako firma? Co ponukame? Ako to ponukame? Tie otazky sa musia zodpovedat v tomto poradi a ak tomu date dostatocne usilie a pozornost, mate vykrocene k uspechu.
5) 3 kruhy
Toto je jednoducha teoria z knihy Good To Great. Najdite si 3 kruhy - kruh toho co radi robite, kruh toho v com viete byt najlepsi a kruh toho co vam vie zarobit. Najdite prienik tychto troch kruhov a toto robte a budete uspesni.