Přejít k hlavnímu obsahu

Novus Bike

Podnikatel Zdeněk Kalužík se od mládí závodně věnoval jízdě na kole a kolo bylo jeho celoživotní vášní. Nebylo proto překvapením, že se v 90. letech rozhodl v tomto oboru podnikat a založil firmu Novus Bike. Dnes jeho firma vyvíjí a vyrábí jízdní kola, která vyváží do celého světa. Podívejte se na jeho podnikatelské začátky a inspirativní příběh.

Přehrát video
  • Zdeněk Kalužík

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Téměř celý život se věnuji jízdním kolům. Jako mladý kluk jsem mnoho let jezdil závodně na kole, poté jsem se 10 let věnoval trenérské činnosti a od roku 1993 jsem v tomto oboru začal podnikat.
Celý můj život se točí kolem kol a když v roce 1993 začal trend horských kol, tak to pro mě byla výzva začít se tomuto oboru věnovat naplno a zkusit rozjet něco nového. V tomto roce jsme s manželkou v Opavě zřídili firmu Novus Bike s.r.o.. Většina zaměstnanců, kteří k nám tehdy nastoupili jako mladí kluci čerstvě po škole, viděli montáž kol jako zajímavou profesi. Mnoho z nich u nás pracuje dodnes.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Kola pod naší značkou SUNDANCE jsme začali vyvážet do Německa a byla hodně žádaná. Hlavně dětská kola s lehkým hliníkovým rámem byla jedna z nejlepších v té době na trhu. Jeden z nejtěžších okamžiků v historii firmy se stal v roce 2011, kdy nám celá firma vyhořela. Toto byla opravdu zdrcující zkušenost. Během jediné noci Vám shoří před očima vše, co mnoho let budujete. Tohle byl nejtěžší okamžik v mém profesním životě. Motivace k znovuvybudování firmy byla především ta, že všichni zaměstnanci chtěli nadále zůstat v naší firmě a společně pokračovat dále. Jednou v noci jsem přišel na myšlenku, že bychom mohli oslovit firmu HEAD, která je jedna z nejvýznamnějších sportovních značek v oblasti lyží a tenisových raket. Zkusili jsme s nimi navázat kontakt a od roku 2013 kola pod touto značkou skutečně vyrábíme.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Motivující je to, že vyrábíme produkt, který lidé mohou využívat jak ke sportovní aktivitě, tak jako dopravní prostředek. V dnešní době, kdy je zdravý životní styl čím dál více populární, tak se také kolo stává žádanějším.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Nejtěžší je to, že na trhu je obrovské množství výrobců kol. Každý se snaží svou práci dělat, jak nejlépe umí a konkurence je tudíž velká. O to větší motivaci člověk má vyrobit kvalitní produkt.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Ke sportovnímu sortimentu se v poslední době přidala také elektrokola, o která je stále větší zájem. V dnešní době se již elektrokola nevyužívají jen pro starší lidí, ale také ke sportovní aktivitě v horách. Proto si myslím, že budoucnost v elektrokolech je velká.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Ponaučil jsem se především z toho, že člověk musí vždy dělat vše na 100%, aby v tomto oboru uspěl. Za svůj největší podnikatelský úspěch považuji rozjezd prodeje kol pod značkou HEAD. Díky této značce jsme se během několika málo let dostali s prodejem kol do mnoha Evropských zemí a nyní už se nastartoval také prodej do zemí, jako je například Jihoafrická republika.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Při jakémkoliv podnikání člověk obětuje mnoho svého volného času. Ale vzhledem k tomu, že podnikáme společně s manželkou, tak se to dá skloubit. Podnikání nám ale také přineslo mnoho kamarádů a přátel. V Opavě máme také velkou základnu mladých cyklistů, kteří jezdí na našich kolech. Od loňského roku máme také závodní tým, který se účastní světových pohárů.
Čím se při své práci řídíte?
Řídím se především tím, že s poctivosti člověk dojde nejdál.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Zajímavá je především různorodost tohoto oboru a člověk se setká s mnoho různými lidmi. Vzhledem k tomu, že má práce je zároveň mým koníčkem, tak mě to stále baví. Nejvíce mě na této práci baví tvorba modelů na nastávající sezónu. Když člověk musí uvažovat dopředu, jaké součástky se na kolo namontují a o jaká kola bude za rok největší zájem. Myslet dopředu, jaké barvy budou trendy a vymyslet takový design, který zaujme všechny zákazníky.
Úspěch, kterého jste dosáhl, jistě nebyl zadarmo. Kromě úsilí, času a odvahy jste musel investovat i nemalé finanční prostředky. Jak jste to vše zařídil?
Dostali jsme doporučení na pana Ladislava Kohuta z Komerční banky a po předložení podnikatelského záměru, kterému věřil a který mu připadal smysluplný, došlo k začátku spolupráce s Komerční bankou, která trvá i nadále. Této spolupráce si velmi vážíme.