Přejít k hlavnímu obsahu

Yoggies

Pana Jiřího Švihálka přivedl k podnikání jeho domácí mazlíček. Kvůli zdravotním problémům svého psa se vrhl na výrobu probiotických psích jogurtů. V současnosti najdeme v sortimentu firmy Yoggies také za studena sušené granule či konzervy a pamlsky bez chemie a konzervantů. Podívejte se na další inspirativní příběh.

Přehrát video
  • Jiří Švihálek

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Pokud se budeme bavit o firmě Yoggies, tak to byl pes Roxy a jeho otrava i následný velmi vážný zdravotní problém. Ze začátku jsem pro něj jen chtěl vymyslet doplněk potravy, který by mu pomohl s trávením. Jenže se to „zvrtlo“ a vymyslel jsem jogurt pro psy. Ten pomohl nejen Roxymu, ale i pár dalším psům, a tak jsme se vrhli do podnikání v tomto oboru. (před tím jsem podnikal v hotelnictví, to jsem se rozhodl díky Roxymu opustit)...
Jak jste začal podnikat?
Firma Yoggies vznikla spíše z nutnosti, a to co dnes existuje nebylo původně vůbec v plánu. Roxy se jako roční „praštěné“ štěně na procházce v lese „něčím“ otrávil. Naštěstí se nám ho společně s několika veterináři podařilo zachránit, ale míval velké zdravotní problémy, zvracení i průjmy díky poškozenému trávicímu systému. Jednou mne napadlo, že by mu mohl pomoci, stejně jako lidem, jogurt. Půl roku jsem testoval a vyvíjel ve spolupráci hlavně s veterináři a v laboratořích. Povedlo se a jogurt pomáhal nejen Roxymu, ale i jiným psům. A tak se stalo, že bylo rozhodnuto k odchodu z hotelového businessu. Seznámil jsem se v té době s jedním, pro nové věci nadšeným pánem, který je dnes už mým kolegou a začali jsme investovat do vývoje a výroby. Nejdřív byl jogurt a pak nás už napadla myšlenka na vymyšlení nejzdravějších krmiv pro psy, které co nejlépe budou simulovat nejpřirozenější syrovou potravu psa a nebudou zatěžovat jejich zažíváni a budou bez chemie a konzervantů …
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
První byla ca v r.2010 otrava našeho psa Roxyho a jeho záchrana. To jsme s manželkou ještě podnikali v hoteliérství a firma Yoggies ještě neexistovala. V roce 2011 až 2012 byl nápad na vývoj jogurtů pro Roxyho a když začal pomáhat, rozhodli jsme se odejít z hotelnictví a věnovat se psům. Tehdy jen s jogurty.

Když se Roxy uzdravoval, tak jsme narazili na problém, že jsme sice měli jogurty, ale na trhu neexistovala potrava pro psy bez chemie a konzervantů. Ta měla vyhovovat především Roxymu. Proto jsem si na přelomu 2013 a 2014 řekli, že vymyslíme co možná nejzdravější potravu pro psy.

V roce 2015 byla na světě první receptura, ve spolupráci s několika veterináři, založená na syrové potravě – takzvaném BARFu. Tu jsme ale chtěli dostat do granulí. Tedy usušit a slisovat bez nutnosti tepelné úpravy.

Ještě v r.2014 a 2015 jsme ve spolupráci s německým kolegou vyzkoušeli první receptury a vyrobili první granule lisované za studena. Tehdy ještě za naše peníze, které jsme postupně investovali do vývoje i výroby.

A v roce 2016, přesně 23.1.2016 jsme prodali, po testech na sobě a na Roxym (někdy říkám – testováno nejdříve na lidech), náš první pytel granulí. Tehdy jsme měli v malé pronajaté garáži na Praze 6 uskladněnu jednu – první – tunu granulí a nevěděli jsme, jestli se nezkazí, protože jsme v tom měli naše skoro poslední peníze…
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Nejdůležitější je vnímat nejlepšího přítele člověka opravdu jako přítele a ne jako zdroj k ziskům na úkor kvality

V oboru je samozřejmě velká konkurence, ale máme štěstí, že jdeme jiným směrem. Prostě se snažíme s našimi krmivy vracet více k přírodě, což evidentně psům prospívá a chutná.

Velkým specifikem v našem oboru je fakt, že mnoho chovatelů bere své psy jako děti nebo členy rodiny. Proto chtějí pro své mazlíčky jen to nejlepší a někdy dokonce na úkor sebe sama.

Velkým specifikem je bohužel někdy touha firem po rychlém zbohatnutí na úkor kvality. Tak se snažíme alespoň zákazníky vzdělávat, vysvětlovat a ukazovat jim, jak odlišit a poznat kvalitní krmiva od těch nekvalitních.

Takovým našim specifikem pak je to, že když děláte věci poctivě, tak se na vás lidé obracejí s prosbami o rady. No a když si to co děláme třeba vyzkouší sami na svým mazlíčcích a ono to funguje, tak najednou máme kolem sebe spoustu „srdcařů“, kteří psy skutečně berou jako nejlepšího přítele člověka a pomáhají nám s osvětou i šířením povědomí o zdravém krmení psů.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Hledat skutečně kvalitní suroviny a pak z nich vyrábět bez použití chemie a konzervantů.

Najít a sestavit skutečný tým lidí, kteří to dělají nejen pro peníze, ale své práci rozumí a tzv.kopou za vás.

Ale když nad tím přemýšlím, tak pokud to děláte s láskou a zápalem, tak nic není zas tak těžké, jak se někdy na začátku může zdát.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Jedním z našich hesel je, že Zdraví začíná v misce. Proto u našich stávajících i nových produktů ale i služeb musí být kvalita vždy na prvním místě. Pak si myslím, že máme před sebou ještě mnoho nových produktů, které budou naši dvounozí, ale především ti čtyřnozí nejen milovat, ale budou jim prospívat a hlavně – budou po nich zdravější… no a chovatelé nebudou mít tolik starostí s penězi utrácenými za návštěvy u veterinářů.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Nejvíc jsem se určitě ponaučil z určité „chaotiky“ kdy jsem míval rozdělaných i několik nápadů a mnohdy jsem je nedotáhl až do konce. Dnes mám kolem sebe tým lidí a soustředíme se jen na některé a ostatní odsouváme do té doby, dokud nedotáhneme ty rozdělané.

Největší podnikatelský úspěch? To je asi moje manželka se kterou společně podnikáme celý život a bez jejíž pečlivosti a pracovitosti bych měl asi o hodně těžší situaci. Pokud se ale budeme bavit o podnikání, tak je to bezesporu firma Yoggies, díky které nejen děláme věci, které jsou zdravé a prospívají, ale díky tomu můžeme i pomáhat třeba při výcviku vodících psů, canisterapii nebo v boji proti množírnám apod.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Podnikání je životní styl. Nemůžete odejít ve čtyři odpoledne a jít do hospody nebo odjet na dovolenou (pokud si ji někdy vůbec můžete dopřát) a mít čistou hlavu. Tady obětujete svůj čas. Jenže pokud to děláte poctivě, tak nejen že dokážete uživit firmu i rodinu, ale můžete i pomáhat. Proto to nepovažuji za oběť, ale možnost rozumné investice…
Čím se při své práci řídíte?
Hlavní je pečlivost při práci, přehled a dotahování věcí do konce.

Důležité je, a to učím i kolegy, nevytvářet si v hlavách problémy a překážky, dokud nevznikly. A pokud vzniknou, tak je řešit s chladnou hlavou.

A cíl, který v souvislosti s touto otázkou mám je, abychom dali světu zdravá krmiva a měli nás rádi lidi a hlavně psi.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Vývoj a obchod. Vývoj proto, že než začnete něco vymýšlet, musíte vědět proč to vymýšlet a k čemu to bude. V tom mi pomáhají psi, veterináři, chovatelé i kolegové. Pak dokážeme reagovat na trh. A obchod mne baví proto, že když něco vyvineme a ono to funguje i chutná, tak to lidem i psům musíte přinést, představit, nechat je to ochutnat…
Jak jste rozvoj Vaší firmy financoval?
Nejdříve byly na řadě naše vlastní investice do výzkumu a výroby. Pak ale bylo třeba financovat větší výzkum a hlavně vývoj zcela nového druhu krmiv, jeho nákup, vybavení skladů a podobně. S tím nám pomohla a dodnes spolupracujeme s KB. Ta byla jedinou bankou, která nám vyšla vstříc v době, kdy jsme měli jen nápady a dílčí výsledky vývoje.