Přejít k hlavnímu obsahu

Serafín

Rodinná firma Serafin byliny vznikla před 15 lety. Zaměřuje se na široké portfolio přírodních a bylinných produktů a společnost má už své pevné místo na tuzemském trhu. Podívejte se na příběh pana Petra Gašparika, který hned po maturitě navázal na podnikání svých rodičů a firmu nadále rozvíjí.

Přehrát video
  • Petr Gašparik

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Vedli mě k tomu již od mala rodiče a zároveň mě postupně již od mých 15 let začleňovali do svého podnikání. Dalším důvodem bylo, že jsem si nedokázal představit mít stereotypní práci, kde nebudu svým pánem.
Jak jste začal podnikat?
V našem rodinném domě v garáži jsem umíchal první bylinné čaje dle receptů od mé mamky. Jelikož mamka působila jako poradce v oblasti bylinné léčby a fytoterapie, ale vždy doporučovala produkty jiných firem, tak mě napadlo umíchat vlastní čaje, které pak mamka prodávala po konzultacích.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Původně začali rodiče jako distributoři, ale postupně jsme začali vyvíjet vlastní produkty a začali naše portfolio bylinných produktů rozšiřovat. Jako zásadní zlom vnímám, že jsme dostali možnost od města pronajmout si v dotačním programu nové výrobní a skladové prostory, které jsme později odkoupili, takže podnikáme ve vlastním. Dále pak také vstup na moravský a slovenský trh. Těch malých okamžiků, kde při nás stálo i štěstí nebo možná nám pomohl nějaký instinkt, je hrozně moc.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Jsme konkurence farmaceutických firem, takže probíhají lobby za omezení přírodních produktů, jelikož nedokážeme laboratorně dokázat účinnost látek obsažených v bylinách a houbách a jejich pozitivní účinek pro lidský organismus. Proto se nás dotýkají různé zákony a značení na obalech, omezení uvádění účinků, zakazování různých bylin a produktů. Zákon je napsán tak nejednoznačně, že i sami kontroloři si ho vždy vyloží jinak. Takže pro nás je to velmi zmatečné a nikdy nevíme, na čem jsme z právního hlediska.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Bod 4 a také vysvětlit lidem, že léčba bylinnými produkty je na dlouhou dobu a rozhodně mě po vypití čaje nepřestane bolet hlava. Fytoterapie a čínská medicína, ze které vycházíme, se snaží hledat příčinu problému, a tu léčit a ne již důsledek. Bohužel v dnešní rychlé době jsou požadavky lidí, aby to nejrychleji přestalo a nejlépe bez jakéhokoliv omezení.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Velice pozitivně. I po 15 letech to děláme rádi a s láskou a to mi přijde v podnikání zásadní. Snažíme se vyrábět ty nejkvalitnější produkty. Věřím, že dnešní spotřebitel to ocení. Zároveň v době, kdy antibiotika přestávají fungovat, dostávají se k nám nové nebo již zaniklé nemoci. Dokážeme nabídnout jinou alternativu.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Jednoznačně dlouhodobý neustálý růst firmy. Ono je těžké pořád něco vymýšlet, vylepšovat, najít na to motivaci a nám se to daří již 15 let. Dále také ocenění firma roku Karlovarského kraje bylo krásným oceněním našeho úsilí a práce. Ponaučení je spousta. Dělám věci dle intuice a pocitu a to není vždy správně, takže bych měl rozhodně více analyzovat a prozkoumávat. Dále také práce s lidmi ve firmě, to je neustálé ponaučení a boj.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Kamarády, partnerky, normální rodinný život s rodiči, chvilku i zdraví, dovolené, školu a určitě bych seznam mohl psát dále. Začátky jsou těžké a člověk nemůže dělat více věcí najednou, pokud to opravdu chce rozjet. Ale pak to nese své ovoce a kamarádi, partnerky, zdraví, rodiče i škola se pomalu vracejí.
Jak firmu financujete? Cílem vedení Vaši firmy je upevnění obchodních vztahů s partnery a snížení obchodních rizik. Jakým způsobem tato rizika ošetřujete?
Firmu financujeme pomocí bankovních úvěrů za pomoci banky a leasingu. Prevenci rizik řešíme platební bankovní zárukou, díky níž máme výhodnější pozici k jednání s našimi většími partnery.
Čím se při své práci řídíte?
Chci být vždy férový, jak k lidem ve firmě, tak k obchodním partnerům. Věřím, že když všichni vědí, na čem jsou, tak je to pro všechny snadné. Také poslouchám svou intuici a pocity, které jsou kolikrát více než analýza.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Úplně všechno. Rád se učím nové věci, takže jdu vždy do všeho po hlavě, když mě to přestane bavit, tak to přestanu dělat. Kdybych měl vypíchnout jednu věc, tak je to osobní obchodní jednání a našimi partnery.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat? (buďte prosím konkrétní)
Hlavně se nebát. Mám pocit, že spousta lidí řeší otázku – a co kdyby? Jenže vždycky najdou nějakou negativní věc. Pro mě osobně jsou tyto věci tažným motorem, protože je chci překonat, dokázat, že to jde. Pokud mám nápad, tak ho musím realizovat co nejdřív, než mě někdo předběhne nebo než mě vlastní hlava přesvědčí, že zase tak dobrý není. Já si myslím, že za zkoušku člověk nic nedá a pokud se to nepovede, tak v dnešní době je již jednoduché vyhlásit bankrot. Když už se mi to potom trošku rozjede, tak se podnikatel nesmí bát nových věcí, inovovat, sledovat trendy věci apod. Dnešní spotřebitel je velmi náročný a má veliký výběr, takže ho musím přesvědčit, že já nebo můj produkt je ten nejlepší. A poslední věc, musím věřit tomu, co dělám a co vyrábím, musím to dokonale znát a ideálně to sám používat. Já třeba vůbec nechápu, jak dnešní stavební firmy, nebo živnostníci můžou fungovat bez webových stránek, jakmile přijde krize, tak právě tihle, co se neposouvají dále budou mít největší problémy, stejně jako před 10 lety.