Přejít k hlavnímu obsahu

Nachmelená opice

Michal Kuřec je spolumajitelem minipivovaru v Krnově. Vystudoval pivovarnictví a řadu let pracoval ve velkém pivovaru. V roce 2015 pak začal v tomto oboru podnikat a stál za založením minipivovaru Nachmelená opice. Vaření piva mu dělá radost a jeho produkty získávají ocenění také na degustačních soutěžích. Podívejte se, co stojí za jeho úspěchem.

Přehrát video
  • Michal Kuřec

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Vzhledem k tomu, že jsem pracoval 5 let ve velké firmě (Pivovary Lobkowicz), tak to byla hlavně touha si věci dělat podle sebe, být si zodpovědný za své rozhodnutí. Samozřejmě se k tomu muselo sejít více dalších věcí.
Jak jste začal podnikat?
Pivovarnictvím jsem studoval, věnuji se mu aktivně od 15 let J, od 19 let pak i studijně. Takže celou dobu jsem měl v hlavě, že bych to jednou chtěl dělat ve svém vlastním pivovaru. Mluvil jsem o tom před přáteli, až jeden známý mě představil rodině Valentů z mého rodného Krnova. Setkali jsme se v září 2014 (v té době jsem už 4 roky pracoval u Pivovarů Lobkowicz), 4 měsíce si o tom povídali, já jim předkládal business plán atd. Až kolem Vánoc 2014 jsme se rozhodli, že do toho společně jdeme a že vybudujeme v Krnově minipivovar. Já jsem se přestěhoval s těhotnou manželkou a dcerou zpět do Krnova a od jara 2015 začaly práce na pivovaru. Byly to zajímavé okamžiky, byl jsem evidovaný na pracovním úřadě do doby, než jsme začali vyrábět, doma manželka a 2 děti. Člověk měl odvahu a touhu, takže se to tak neřešilo a šli jsme za svým snem. V říjnu 2015 se instalovala technologie, v listopadu uvařily první várky a od prosince jsme začali pivo prodávat.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Pár okamžiku jsem popsal výše. Jsou tam takové střípky, kterým se dnes člověk zasměje. Třeba že jsme do dubna 2016 rozváželi pivo v sudech v Superbu mého společníka. Až od dubna 2016 jsme si pořídili vlastní dodávku.
Každý rok vlastně následovalo zvyšování kapacit výroby, protože jsme první 2 roky byli permanentně vyprodaní. V roce 2018 jsme výrazně navýšili kapacitu pořízením větší varny a naplněním kapacita sklepa do plna. V roce 2018 jsme tím pádem měli poprvé dlouhodobě pivo skladem. Letos už v sezóně tomu zase tak nebylo, takže nyní aktivně řešíme další rozšiřování do vedlejšího objektu.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Obecně platí všude, že musíte mít kvalitní produkt a k tomu dnes už bezpochyby patří i kvalitní marketing, síla značky.
Výroba piva je složitý proces a udržet dlouhodobě kvalitu není jednoduché. Proto člověk musí být ve výrobě stále v pozoru a být pokorný. Protože pokud máte nos nahoru, to pivo Vám to vrátí.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Nevím, nedokážu říci. Tohle podníkání je příjemné v tom, že děláte hmatatelný produkt. Navíc Vám lidé pak děkují a pivo chválí, takže to je velice pozitivní a podnikatel vidí ten smysl. Není to jako vyrábět šroubky. Opakem je, když je nějaký problém s pivem, to pak člověk z toho pomalu nespí. Ale učím se s tím žít.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Firma se vyvíjí, na začátku jsme jen vyráběli pivo a ostatní věci běžely nějak sami. Dnes se zaměřujeme na to, aby firma byla profesionální ve všech sférách. Takže aktivně řešíme kvalitní personální obsazení, kvalitní služby v oblasti objednávek piva, marketingového materiálu. Nastavujeme procesy atd. Cítíme sílu značky, ale nechceme se hnát do extrémů a pořád to dělat s láskou k tomuto řemeslu. Obecně pivovarský trh se velmi dynamicky rozvíjí a dnes už velké pivovary spolupracují obchodně i výrobně s malými. Takže je třeba koukat se dopředu, inovovat, vymýšlet nové druhy piva a pořád to dělat tak, ať to lidem dělá radost. A fungovat maximálně profesionálně.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Úspěchem pro nás jsou různá ocenění z degustačních soutěží. Jen letos jsme jich získali zatím 6 a to přihlašujeme vždy jen 4 vzorky. Dokonce máme zlatou medaili z degustace v Německu za značku Sun APA 12%.
Dalším úspěchem je silné podvědomí o značce, to beru jako komplexní vyústění našeho snažení.
Ponaučení: nikdy neříkej nikdy. Protože člověk v podnikání má být otevřen všem možnostem.
Musel jste podnikání něco obětovat?
S oblibou říkám, že pivovar je mé 3.dítě, takže jsem mu obětoval spoustu času a energie, stejně tak má rodina. Ale jak jsem psal, pokud se to vrací zpět, člověk má z toho upřímnou radost.
Čím se při své práci řídíte?
Intuicí a nadhledem.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Baví mě objevování nových chutí, baví mě systémové nastavování procesů. A samozřejmě mě baví pivo. Ale pozor, je třeba mít srovnaný vztah s alkoholem. Jako v každé práci kolem alkoholu je spousta příležitostí a je relativně snadné mít s alkoholem problém. Takže i v tomto je třeba si hlídat mantinely a mít v tom jasno.
Úspěšnost Vaší firmy jistě vyžadovala spoustu úsilí a finančních prostředků. Jak jste řešili financování?
Na počátku jsme vlastnili starší objekt bývalého skladu vlny, který do té doby nebyl vůbec využíván. Rekonstrukci objektu pro potřeby provozování pivovaru jsme z většiny hradili z vlastních prostředků. Pořízení technologie pak bylo financováno úvěrem z KB. Postupné rozšiřování kapacity jsme financovali kombinací vlastních prostředků vydělaných činností pivovaru a dalšími úvěry. V roce 2018 jsme využili na výrazné rozšíření kapacity i dotačního titulu Ministerstva průmyslu a obchodu.