Přejít k hlavnímu obsahu

Nej asistentka

Charlie Greenberg pochází z rodiny podnikatelů. Proto pro něj bylo naprosto přirozené, že si ve svých 18 letech založil živnost a od té doby podniká. Jedním z jeho projektů je společnost NEJ ASISTENTKA, která pomáhá firmám řídit administrativu a přitom šetřit náklady. Tento nápad získal Cenu veřejnosti v grantovém projektu Nastartujte se.

Přehrát video
  • Charlie Greenberg

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Pocházím z rodiny podnikatelů, je naprosto přirozené, že u nás všichni něco dělají. Ať už na živnost nebo mají svá vlastní s.r.o. Mým vzorem byl můj děda, který vedl tiskárnu se stovkou zaměstnanců a kde jsem na brigádách trávil spoustu času. Když jsem viděl, jak zajímavé je podnikat a kolik svobody může podnikatel mít naplňovat své sny a plány, věděl jsem, že je to cesta pro mě. V den svých 18. narozenin jsem si šel otevřít živnost. Následovaly spousty projektů a firem, mezi které patří právě nej Asistentka.
Jak jste začal podnikat?
Udělal jsem si masérský kurz a začal jsem jako napravovatel zad. To však nebylo pro mě na dlouho, brzy jsem se vrhl do marketingu a personalistiky. Dnes se věnujeme s manželkou Markétou službě nej Asistentka, personálnímu servisu a teď jsme začali s firmou na budování YouTube kanálů pro firmy.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Okamžiků bylo pro nej Asistentku zásadních několik. První bylo uvědomění, že máme v hlavě nápad na originální službu, která má na trhu své místo. Druhý byl první klient, kterého jsme získali už za tři týdny od nápadu na tento projekt a mezi velké milníky se počítá vítězství v ceně veřejnosti projektu nastartujtese.cz pod hlavičkou Komerční banky, což nám marketingově hodně pomohlo a také jsme díky tomu našli nové klienty.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Specifika jsou především v nepochopení služby trhem. Trochu jsme předběhli dobu, protože myšlenka sdílené asistentky je pro mnohé podnikatele a živnostníky těžko představitelná. Snažíme se hodně vzdělávat, ukazovat, jak služba funguje, přesto je nárůst klientů pořád pomalejší, než bychom si představovali.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Nejnáročnější jsou vždy lidé. Mají své emoce, své plány, své názory, své hlavy a představy, jak chtějí věci mít nebo dělat. Klienti mají často zkreslenou představu o tom, kdo asistentka je a co má za úkol. Někteří manažeři po asistentce chtějí, aby vypadala dobře a dělala kafe. To však není podstata věci toho, co asistentka dělá. Má být očima a ušima svého manažera, takže spoustu věcí usnadní a urychlí.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Čekají nás další kroky v rámci marketingu, obchodu a stálého vylepšování služby. Optimalizujeme procesy, vylepšujeme prezentaci. Pořád je na čem pracovat. Věříme, že naše služba smysl a přínos má. Proto ji stále budujeme a vylepšujeme.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Jako úspěch považujeme vítězství v soutěži nastartujtese.cz, kde jsme získali cenu veřejnosti. Vědět, že se lidem náš nápad líbí, je skvělý pocit a motivace pokračovat. Také považujeme za úspěch, že jsme získali prvního klienta už za tři týdny od zahájení budování projektu. A úspěch je také v kladných referencích a hodnocení od našich klientů. Poučili jsme se především z toho, že naše nadšení pro věc je skvělé, ale není to všechno. Je potřeba být trpělivý a pracovat.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Jistě. Jsou chvíle, kdy chcete dělat něco „svého“. Být s přáteli, zasportovat si venku a na místo toho sedíte do večera na schůzkách a prezentujete potenciálním klientům svou službu. Na druhou stranu víme, že to tak je a patří to k tomu.
Čím se při své práci řídíte?
Chce to dobrý čich na příležitosti, to je jedna věc. A druhá je neustále inovovat a vylepšovat. Nelpět na nějakém postupu, nějakém způsobu práce. Naopak, všechno, co nepřináší výsledky a nefunguje změnit, vylepšit, posunout dopředu.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Samotná podstata podnikání. To že, svobodně v prostředí dalších firem a projektů vytváříme něco nového, že měníme svět okolo sebe, že vytváříme službu, které sami věříme. Neplníme úkoly zadané šéfem, které nám přijdou nesmyslné a nebaví nás. Všechno, co děláme jsme si vybrali sami, je to naše svobodné rozhodnutí a tahle vlna nás doveze hodně daleko.
Rozjezd podnikání vždycky vyžaduje startovní kapitál. Byli jste na úplném začátku, jak jste financovali rozjezd Vašeho podnikání?
Z počátku jsme žádné financování neměli. Projekt jsme vybudovali tak, aby žádné nepotřeboval. Stačilo udělat svépomocí webové stránky, vizitky a vyrazili jsme do terénu za klienty. Výhodou bylo, že jsme se nemuseli úvěrovat a nezatížit tak firmu. Kdybychom však nějaké finance od Komerční banky měli už tehdy, rozjezd by byl určitě mnohem rychlejší a jednodušší.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat? (buďte prosím konkrétní)
V rámci startu podnikání, v podstatě jakéhokoliv projektu máme pár vlastních přístupů, které se nám osvědčily v praxi.
  • Méně mluvení, více praxe. U stolu nevymyslíme tolik, kolik zjistíme v praxi. Co nejdříve to jde, rovnu míříme ke klientům a zjišťujeme reálnou zpětnou vazbu. Na základě toho upravíme, vylepšíme a jdeme zase zpět do trhu pro další informace.
  • Nebojte se chyb. Kdo nedělá chyby, nic se nenaučí. Nebojte se dělat chyby, nebojte se riskovat. Opatrnost vás může zbytečně brzdit a kvůli tomu můžete neuspět. Proto je lepší dělat, tvořit, zkoušet a zjišťovat, kudy cesta nevede a kudy naopak (mnohdy překvapivě) ano.
  • Vyberte si k sobě ty správné lidi. Velkých výsledků člověk sám dosahuje jen hodně těžko. Vyberte si k sobě lidi, kteří mají stejný zápal, chuť a motivaci něco vytvořit, něco vybudovat. Špatná parta neuspěje ani s geniálním produktem. Správná parta dokáže ohromné věci i s průměrným produktem.