Přejít k hlavnímu obsahu

Pet Heaven

Zdeňka Šlárová podniká v oboru, který je stále trochu tabu. Vlastní a řídí firmu Souls in pet heaven, která nabízí různé způsoby pro rozloučení se zvířecím přítelem. Impulsem byla vlastní zkušenost, po které začala zjišťovat, jaké existují alternativy důstojného rozloučení a následně založila zvířecí krematorium. Kde našla odvahu podnikat v tomto oboru? Podívejte se na další díl pořadu Cesty k úspěchu.

Přehrát video
  • Zdeňka Šlárová

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Pracovala jsem přibližně 6 let na pozici Podnikatelského poradce, takže náplní mé práce bylo mimo jiné konzultovat s klienty jejich podnikatelské záměry a také jim dávat zpětnou vazbu na jejich podnikání. Setkávala jsem se s různými podnikatelskými příběhy. Některé inspirující, některé i odstrašující. Po určité době jsem začala cítit, že v roli zaměstnance přestávám mít možnost seberealizace. Začala jsem pomalu přemýšlet nad podnikatelským záměrem…
Jak jste začala podnikat?
Velmi zdlouhavě a s jistými komplikacemi. Tím, že náš obor podnikání je velmi specifický, bylo zapotřebí hodně povolení a vyjádření. Také jsem neměla dostatečný kapitál, takže jsem si prošla obdobím oslovování investorů. Poté jsme se rozhodli podnikat v režimu Sociálního podnikání, zažádali jsme o dotace a rozhodnutí o schválení dotace jsme obdrželi až za cca 1 rok od podání žádosti, s čímž jsme už vlastně nepočítali. Navíc to bylo asi 2 dny před tím, než se nám narodil náš druhý syn. V té samé době měl můj první investor bohužel náhlé zdravotní komplikace a já tedy musela začít hledat nového investora, jinak vážně hrozilo, že projekt nebudeme moci realizovat. Využila jsem své znalosti a zkušenosti a hledala jsem pro naši začínající firmu financování, respektive předfinancování schválené dotace. Přiznám se, že to nebylo nijak lehké a jsem velmi ráda, že jsem v té době oslovila Komerční banku, která přistoupila k našemu projektu individuálně a dané financování nám poskytla. Od té doby vím, že se nejedná jen o partnera korporátních firem, ale i firem začínajících. Jak vidíte, všechny překážky jsme překonali a krizové situace mne v mnohém obohatily.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Firma sice byla založena v roce 2015, ale do roku 2017 se postupně pracovalo na projektu. Ten jsme spustili v říjnu roku 2017, v březnu 2018 jsme začali zkušební provoz a v květnu 2018 jsme úspěšně absolvovali kolaudaci a už nám nic nebránilo spustit standardní provoz.
Jsme sice mladá firma, ale o důležité okamžiky nouze není, ten v mých očích nejdůležitější byl ještě před existencí firmy. Po své osobní zkušenosti odchodu zvířecího přítele zjistila, co se vlastně děje, když ponecháte „tělo“ u veterinárního lékaře. Díky tomuto nevratnému rozhodnutí jsem si začala zjišťovat, jaké vlastně existují alternativy pro rozloučení se zvířecím přítelem. V té době jsem neměla ani tušení, že mi tento okamžik přinese taky něco jiného než neskutečnou bolest.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Obecně je smrt v naší společnosti vnímána negativně, neradi se o ní bavíme a vůbec nejraději děláme, že se nás netýká. Zvířecí pohřebnictví je navíc tématem, které je opředeno nejedním tabu. My se snažíme o informování veřejnosti a o otevírání nepopulárních témat. Za klienty jezdíme také na různé akce, kde mají možnost si s námi neformálně pohovořit a prohlédnout si například památeční předměty. Z počátku se klienti ostýchali, nyní již chodí na doporučení a celkem bez předsudků.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Abych byla upřímná, tak já už žiji v takové schizofrenní roli matky a podnikatelky. Toto vybalancovat je často opravdu umění. Jinak se snažím brát překážky spíše jako výzvu, to mi dost v začátcích pomohlo.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Pozitivně, jak jinak. Již nyní se na nás obrací klienti na základě doporučení či osobní zkušenosti a toho si velmi vážím.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučila?
Za úspěch považuji současnou situaci. Ušli jsme veliký kus cesty od výstavby budovy krematoria, po výběr kolegů do našeho týmu. Ponaučení je spousta, například, že ani nejlépe zpracovaný podnikatelský záměr vás nepřipraví na reálné podnikatelské prostředí. A také, že nesmím podceňovat marketing.
Musela jste podnikání něco obětovat?
Hlavně čas a energii. Já to vnímám jako investici a ne oběť.
Čím se při své práci řídíte?
Nerealizovat zisk za každou cenu. Důležité je upřímné jednání s klientem, kde nechybí empatie a určitá morálka. Je důležité pracovat v příjemném prostředí, kolektivu a mít spokojené zaměstnance.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
I v našem oboru se můžete sebevzdělávat, baví mne tedy každá nová zajímavá informace, která mi nabídne další možný pohled. Nejraději mám jednání s klienty, kdy spolu debatujeme nad lehčími i těžšími tématy. Baví mne vymýšlet zlepšení našich služeb a produktů.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dala člověku, který se chystá začít podnikat? (buďte prosím konkrétní)
Máte-li podnikatelský plán, zkonzultujte jej nejen se svými blízkými, ale pokuste jej prezentovat i jinému nezaujatému člověku.
Nevzdávejte se, naordinujte si pozitivní přístup.
Hledejte cesty -jak to půjde, ne důvody proč by to nemělo jít..