Přejít k hlavnímu obsahu

Unuodesign

Podnikání paní Petry Plemlové začalo v obýváku. Poté, co zůstala sama se čtyřmi dětmi, začala doma šít vybavení pro děti. Dnes už je majitelskou úspěšné firmy Unuodesign, která se zaměřuje na sportovní oblečení pro děti. V roce 2016 navíc založila nadační fond, který podporuje matky v nelehkých životních situacích. Podívejte se na poslední díl 19. série pořadu Cesty k úspěchu.

Přehrát video
  • Petra Plemlová

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Již chvíli jsem si na mateřské krátila čas prodejem nespotřebovaných látek z vlastní šicí produkce na Fléru. Když jsem ale zůstala na 4 děti sama, vše se změnilo. Doslova mě situace donutila udělat z koníčka opravdovou práci.
Jak jste začala podnikat?
Začala jsem podnikat z obývacího pokoje v bytě na Palmovce a nikdy mě nenapadlo, že to moje malé domácí šitíčko se někdy odstěhuje za hranu mého vlastního stolu na šití a dnes a denně žasnu, jak Unuo krásně vyrostlo. Já měla jasnou vizi, a to uživit svou rodinu, když jsem na děti zůstala tak říkajíc sama.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Nejtěžší situace nastala, když jsem si uvědomila, že už to není jen o mě, ale mám odpovědnost za x dalších žen a jejich rodin. Dalším velkým mezníkem bylo prozření, že by moje firma měla mít širší dosah než jen nákup a prodej látek. Začali jsme vyvíjet různé neziskové aktivity, např. dáváme možnost nezletilým maminkám u nás získat praxi v oboru expedientka a švadlenka, obecně se vůbec nebojíme zaměstnávat maminky samoživitelky a je jimi doslova protkána celá naše firma. Založili jsme Unuo nadační fond, který pomáhá maminkám v tíživých finančních situacích. Posledním mezníkem bylo rozšíření našich aktivit mimo hranice našeho města a posíláme šicí stroje do stacionářů pro matky a děti, kterým se díky šicím strojům daří zvyšovat kvalifikaci a možnost se osamostatnit.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Mám spíše pocit, že jsme více technologická společnost než-li textilní. Vyvinuli jsme například vlastní aplikaci Picki, která nám pomáhá efektivně řešit procesy ve skladu. Nemáme žádnou kamennou prodejnu, za což jsme právě teď velmi rádi. Veškeré naše aktivity se odehrávají skrze platformu Eshop. Myslím si, že vzhledem k velikosti naš, firmy, používáme automatizace v maximálním množství.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Na podnikání není těžké nic, je to radost, snít si svůj sen o firmě plné látek třeba i s vlastními potisky. Vyrábět krásné dětské oblečení. Je to opravdu nádherný pocit, když potkám ve městě děti v našem oblečení a doslova vidím, jak barevně krásně září.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Doufám, že oba naše eshopy, jak prodej látek, tak i dětského oblečení své aktivity budou vyvíjet i v zahraničí. Nyní je obrat firmy tvořen z 90% prodejem zde u nás v Čechách, což je správně. Dokud nenastartujeme poptávku tady, nechceme se vrhat do zahraničí.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučila?
To, že i když podnikám, zvládám být stále mámou. Zejména na začátku podnikání bylo těžké balancovat děti a rodinu. Dnes se mi to daří mnohem lépe a jsem moc ráda. Moje děti mě v práci podporují a jsou na mě, myslím, hrdé.
Musela jste podnikání něco obětovat?
Často spánek, občas zdraví a bohužel i čas s dětmi. Věřím, že dnes je firma připravená přijmout velkého partnera a stát se součástí většího koncernu. To mi snad rozváže ještě více ruce pro mé děti.
Čím se při své práci řídíte?
Snažím se dělat svou práci dobře a poctivě s ohledem na okolí, přírodu. Cílem rozhodně není zvětšování majetku, ale dívat se na to, co je za mnou vždy s tím pocitem: ano dělala jsem něco,  co mělo smysl. Vydělávat  „jen“ peníze je příliš jednoduché.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Rozhodně je to technologické posouvání firmy a vývoj nových produktů. Kolikrát celé noci nespím a přemýšlím, kde, co a jak by se ještě dalo zlepšit. Přešíváme s kolegyní stále dokola i stokrát vzorek, než vznikne TEN produkt snů.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dala člověku, který se chystá začít podnikat?
Ač se to někomu líbí nebo ne, tak krví každého businessu jsou peníze. Jen když jsou zdravé peníze, je nakonec zdravá i firma. Pak člověk může dělat věci vyššího principu a dosahu. Rozhodně bych začala dobrým finančním plánem a domluvila si schůzku se zkušenějším podnikatelem nebo finančním ředitelem, aby mi pomohl zhodnotit rizika mého vysněného podnikání. Myslím si, že schopnost analyzovat, počítat a přeškálovávat můj business mě dostalo tam, kde jsem. Samozřejmě samotná krev nestačí, když nemá pořádné srdce k pumpování.