Přejít k hlavnímu obsahu

Balóny Kubíček

Petr Kubíček převzal vedení firmy Balóny Kubíček po svém otci v roce 2014. Jak už název napovídá, jeho firma vyrábí horkovzdušné balóny. V současnosti je to třetí největší firma na výrobu balónů na světě, která má své zákazníky na pěti kontinentech. Podívejte se na úvodní díl již 20. série pořadu Cesty k úspěchu.

Přehrát video
  • Petr Kubíček

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat? Jak jste začal podnikat?
Odpověď na otázku 1 a 2 je shodná. Firmu těsně po revoluci založil a nezměrným úsilím vybudoval můj Táta Aleš Kubíček. Firmu úspěšně budoval až do 5.3.2014, kdy ze zdravotních důvodů zcela nečekaně den ze dne firmu opouští. Má podnikatelská dráha tedy začíná 6.3.2014, kdy jsem mojí Mámě slíbil, že se o firmu postarám. Rozhodovat nějak nebylo o čem – ve firmě jsem na různých pozicích působil již od svých 15 let, takže převzetí firmy bylo tak nějak logickým krokem, spíš samozřejmostí, o které se nebylo třeba nějak zvlášť rozhodovat.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Práce s relativně malou komunitou rozmístěnou po celém světě. Nemůžeme si dovolit žádnou negativní referenci, protože by prostřednictvím sociálních sítí napáchala obrovské škody. S každým zákazníkem se tedy musíme individuálně domlouvat – o dobrém i zlém. Relativně malý počet konkurentů, ale velmi malý trh. V ČR žádného konkurenta nemáme. Vlastně jsou jen 3 firmy na celém světě podobné velikosti – jedna ve Španělsku, druhá ve Velké Británii. 95 % je export do 60 zemí na všech kontinentech. Obchodování začne ráno s Austrálií a končí večer s Kalifornií. Troufám si tvrdit, že hodně našich zaměstnanců je hrdá na výsledky své práce. Výrobek u nás vzniká od prvotního tahu tužkou až po finální kus. Výrobek je sám osobně hezký a vzbuzuje pozitivní emoce. To nám hodně pomáhá obstát na trhu práce. Musíme zajisti poměrně širokou paletu činností a doprovodných služeb– vývoj, prodej, výroba, servis, logistika, prodej náhradních dílů, výcvik pilotů. Zásadním know-how je dodavatelská síť. Kvalita materiálů zásadně ovlivňuje kvalitu finálního výrobku. Z tohoto důvodu si klíčový materiál – tedy textilii pro obaly balónů – vyrábíme a vyvíjíme sami. Každý vyrobený kus je jiný, vše se vyrábí na zakázku dle požadavků zákazníka. Pohybujeme se ve velmi regulovaném leteckém prostředí. Spolupráce s leteckými autoritami po celém světě je naprosto klíčová. Třeba teď jsme dopracovali certifikaci v Izraeli, Chile a pracujeme na aktualizaci naších typových certifikátů v USA a Kanadě. A pro mě osobně je ballooning, to, čím žiji.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Vybalancovat výrobní kapacitu s aktuální poptávkou. Všechny zaměstnance musíme učit od píky náš obor, zaučení trvá měsíce – takže případné rozšíření výrobní kapacity je poměrně dlouhodobý a náročný proces.
Přimět klíčové pracovníky k tomu, aby o firmě přemýšleli jako o celku. Aby pracovníci dobře spolupracovali a neustále neobviňovali, že je to chyba někoho jiného.
A neustálé reakce na zcela nečekané situace, na které se jde jen obtížně připravit. Například, pokud někdo způsobí těžkou havárii s naším balónem, či těžkosti spojené s Covid-19.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Jako snad u každého podnikání je krátký až střední výhled ovlivněn naprosto nečitelným vývojem situace s Covid-19. Obrat firmy se nám v souvislosti s pandemií snížil o cca 30 %, takže nejbližším cílem se bude vrátit na původní čísla před Covidem. Z dlouhodobějšího hlediska chceme být nejoblíbenější značkou na trhu, s největším počtem spokojených zákazníků. K tomu se ale budeme muset vypořádat s neodvratným nástupem konkurentů z Číny a Ruska a více se prosadit na těchto trzích. Vedle toho se musíme rozšířit naše portfolio, aby naše firma byla lépe připravena na podobné krizové situace, jako máme nyní. Ono je to s našim podnikáním takto – Ke snídani si dám krajíc chleba, na ten si dám máslo, na vrch šunku a pak si dám sladký dezert. Pokud mám méně peněz, první, co omezím je dezert, pokud mám ještě méně, omezím šunku a pak máslo. S trochou peněz mám jen na chléb, ale ten k přežití stačí. Naše podnikání představuje prakticky ve všech oblastech onen dezert, a ještě k tomu drahý (byť velmi chutný). Rádi bychom část firmy přeorientovali na úplně nový směr podnikání, z oblasti onoho krajíce chleba. Pár nápadů máme, ale o tom až někdy příště.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Zdvojnásobení obratu a velikosti firmy v posledních 3 letech (před vypuknutím krize Covid) Ovládnutí trhu v USA. Jsme jedna z nejčastěji kupovaných značek v USA.
Musím se stranit impulsivních rozhodnutí „z úleku“ a nepromyšlených rychlých tahů. Přemýšlení holt bolí a chce čas. Dá se to ale dobře trénovat při hraním šachů :). Měl bych si vice osvojit zásadu “první nápad = blbý nápad“.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Ne. Jak říká můj Táta – práce je mnohem zábavnější než zábava. Naopak – firma mně dává úžasné příležitost seberealizace, uvádění nápadů a snů ve skutečnost.
Někdy se nepříliš úspěšně snažím o balanc mezi rodinou a firmou. S rodinou bych měl určitě trávit více času.
Čím se při své práci řídíte?
Zejména týmovými rozhodnutími s kolegy. Zpětnou vazbou od zákazníků. Ta je v našem oboru naprosto klíčová. Poctivá práce se potřebami zákazníků je jedním z klíčových faktorů toho, že firma je na takové úrovni, kde je.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Radost ve tváři našich zaměstnanců a zákazníků. Radost z toho, že se něco podaří našim zaměstnancům bez mého přičinění. Létání balónem a práce instruktora při výcviku nových pilotů. A že mám známé po celém světě. Je nesmírně zajímavé se pohybovat v mezinárodní komunitě. A taky každá nová došlá objednávka 😊.
Obor, ve kterém podnikáte vyžaduje jistě nemalé finanční zdroje. Stejně tak Vaše investice do nových projektů stojí nemalé prostředky. Jak to máte finančně zajištěno?
Já mám to privilegium, že se vlastně o peníze a financování ani tolik nestarám. O to se stará Karel Cenek – můj švagr a společník. Vím, že máme 2 hypoteční úvěry na budovy. Menší investice a provoz zvládáme řešit z vlastního finančního polštáře. Dostali jsme přislíbený úvěr v programu Antivirus. Tak koukám, že jsem touto odpovědí příliš nemohl…
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal/a člověku, který se chystá začít podnikat? (buďte prosím konkrétní) Z retrospektivy si myslím, že se velmi podceňuje manažerské vzdělávání. I managment má svoje zákonitosti, na které, pokud nemám potřebné vzdělání, postupně (myšleno pomalu a draze) přicházím metodou pokus-omyl. Problém je, že tímto znovu vynalézám kolo. Problém je, že MBA vzdělání má u nás (až na výjimky) problematickou úroveň a je proto často podceňováno, či přezíráno skrze ono „Mladej Blbej Arogatní“. Myslím ale, že nic není vzdálenější reálné potřebě mladého managera. Doporučoval bych ale pečlivě vybrat školu a vzdělání manažera určitě nepodcenit. Není to tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Není třeba opakovat stejné chyby, jako mnoho manažerů v minulosti.
Naprosto klíčoví jsou dobří spolupracovníci. Manažer je člověk, který dosahuje výsledků prostřednictvím druhých lidí. Pokud něco manager zařídí sám, je to jeho neúspěch, nikoliv ukázka jeho schopností ve vedení lidí. A pak STOJÍ TO ZA TO !!!