Přejít k hlavnímu obsahu

JECH

Pan Pavel Jech si nejdříve vyrobil svou první sedací soupravu pro vlastní potřebu. O několik let později se rozhodl, že v tomto oboru začne podnikat a z koníčka se stane také business. Rodinná firma JECH z Dobrušky u Hradce Králové vznikla v roce 1991 a je dnes největší ryze českou společností na výrobu sedacích souprav. Podívejte se na další inspirativní díl.

Přehrát video
  • Pavel Jech

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Po revoluci byla hektická doba a já si to prostě chtěl zkusit, kdo nebyl lempl, každému se dařilo. Věřil jsem, že rodinu uživím.
Jak jste začala podnikat?
Zařídil jsem si homologaci a na úpravy sedadel do aut, to jsem dělal zhruba rok. Sháněl jsem nějakou provozovnu. Město nabídlo k prodeji starý dům v Dobrušce a na jeho využití vypsalo výběrové řízení. Do výběrka jsem se přihlásil se sedačkou, kterou jsem si před tím vyrobil domů, nazval jsem ji prototypem a prohlásil, že v uvedeném domě chci sedací soupravy sériově vyrábět. Zastupitelstvo vybralo můj záměr a mně nezbylo, než začít sedačky vyrábět.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Podnikat jsem začal v roce 1991, dal jsem výpověď v automobilce a doslova s ničím jsem se pustil do nových příležitostí, které tehdy byly na každém kroku. Tehdy ležely zlaté cihly na zemi všude kolem nás a stačilo se jen sehnout a sebrat ji. Myslím třeba malou privatizaci, za jak směšné peníze se prodávaly domy na náměstích. V roce 1992 jsem koupil od města starý dům, který jsem opravil a tři roky zde vyráběl. Důležité je umět odhadnout své možnosti. Rozhodnutí, která jsem musel tehdy dělat, byla určitě odvážná. V roce 1995 jsem sám jako živnostník koupil na úvěr náš stávající areál za 9 milionů. Hodně let šly veškeré vydělané peníze zpět do oprav. Celý areál je dnes přestavěn a z původních budov nezůstalo téměř nic. Teprve 14 let po zahájení podnikání, když byly všechny úvěry splaceny, jsem si koupil první nové auto a řešil bydlení pro rodinu. Do té doby jsme bydleli s pěti dětmi v paneláku.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
Specifické je, že se jedná převážně o ruční práci. Na čalounění neexistují roboti. Kdyby byly, máme je tady. Ta část výroby, kde lze vyrábět na cnc strojích, je samozřejmě těmito stroji vybavena. Dále nevyrábíme žádnou sériovou výrobu, děláme pouze konkrétní zakázky, každá je jiná.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Sídlíme v historicky silné strojařské oblasti, a proto vnímám jako nejtěžší zde sehnat řemeslníky pro naši výrobu. Obor čalouník se v našem kraji nikdy neučil, velmi těžce sháníme kvalifikované zaměstnance.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
Budoucnosti se nebojím. Důležité je, že mám pokračovatele v jednom ze svých synů. Firma bude pokračovat ve stávajícím sortimentu, počítám s navýšením výroby našeho pečovatelského programu.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Že se podařilo vybudovat silnou stabilní firmu, která se stala jedničkou na trhu. Z čeho jsem se ponaučil? Řekl bych „Učím se pořád“.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Nemyslím si.
Čím se při své práci řídíte?
To je složité říci. S naprostou většinou kolegů mám přátelský vztah a přátelské vztahy fungují ve firmě všeobecně. Většina lidí je ve firmě více jak 15 let, třetina lidí více jak 20 let. Z toho lze usoudit, že jsou zde spokojeni a to je garancí stabilní firmy.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Možná spíše, co mi podnikání umožňuje. Podnikání mi dává možnost více cestovat, rád poznávám nové země. Pro lidi z firmy pořádám už 16 let v řadě každý rok pobytově - poznávací dovolenou někde v Evropě. Už máme pocit, že jsme projeli všechny zajímavé destinace. Loni jsme dělali Korsiku již podruhé. Na tyto dovolené se zaměstnanci se z celého roku těším nejvíc.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat?
Určitě trpělivost, nic není hned. Ve všech oblastech je již vytvořena silná konkurence. Dnes je třeba mít výjimečný nápad. Nepodcenit marketing, ten je dnes zásadní. A možná staré české přísloví „S poctivostí nejdál dojdeš“. Existuje zástup lidí, kteří dluží nám, my nedlužíme nikomu nic.