Přejít k hlavnímu obsahu

Carvago

Auta z celé Evropy na dosah. To je filozofie firmy Carvago, která díky svému online tržišti přináší nové příležitosti pro prodej i nákup vozů po internetu. Jak celý proces funguje, na to jsme se zeptali zástupců firmy v dalším díle Cest k úspěchu.

Přehrát video
  • Jan Kranát

Co v pořadu nezaznělo

Co Vás vedlo k rozhodnutí začít podnikat?
Já pocházím z rodiny, která v automobilovém prostředí podniká již přes 30 let. Nicméně moje touha byla podívat se do světa, takže jsem nejdříve začal po dráze profesní kariéry pro automobilku VW v Rusku. Po 17 letech hektického života ve vrcholovém managementu se mi pak blížily 40. narozeniny a já se rozhodoval, jak budu pokračovat. Nakonec jsem se rozhodl vystoupit ze zaběhnutých kolejí, vzdal jsem se dvou asistentek, služebního auta, bílého koženého nábytku a kanceláře s terasou a naplno se pustil do podnikání.
Jak jste začal podnikat?
Nejdříve jsem začínal v poradenství, následně jsem provozoval kamenný obchod s automobily a záhy jsem pochopil, jak obrovský potenciál skrývá online prodej aut. Zároveň jsem chtěl vytvořit firmu, která nebude pouze lokální, ale bude se jednat o mezinárodního hráče. Před více jak dvěma roky jsme proto založili Carvago, kde jsme nejdříve začali s prodejem vozidel firemním zákazníkům. Během roku a půl jsme získali jistotu a zkušenosti a začali jsme si věřit na to, abychom naše služby rozšířili a nabídli je komukoliv, kdo si chce koupit auto ať už je to fyzická osoba, nebo firma. Český dealer dobře ví, že nakupovat vozidla v zahraničí není jednoduché a rychle si zvykne na to, že mu detailně zkontrolované vozy včetně všech potřebných dokumentů doručíme až do prodejny. Získané zkušenosti nám umožnili spustit v loňském říjnu prodej také koncovým zákazníkům. Zákazník u nás získává nejen auto, ale také možnost získat financování (i vozů ze zahraničí), vozidlo pojistit, samozřejmostí je také vyřízení všech úkonů na STK, registrace RZ a doprava vozidla až do domu, k bytu nebo sídla firmy. Zákazník má zároveň jistotu, že může vůz bez problémů během 14denní lhůty vrátit díky nákupu kompletně online.
Jaká je historie vaší firmy? Jaké byly nejdůležitější okamžiky v historii Vaší firmy?
Nejdůležitější krok pro naše podnikání bylo dát dohromady kompletní nabídku ojetých aut z celé Evropy, která bude obsahovat jen opravdu kvalitní a cenově atraktivní vozy od spolehlivých dealerů. A jelikož naší práci zakládáme především na dlouholetých zkušenostech a tvrdých datech, tak pro představu každý den zpracováváme informace o 6,5 milionu vozů ze 135 zdrojů jako jsou inzertní portály, aukce, informace od leasingových společností atd. Na základě matematických modelů a statistických dat vybíráme pro každou zemi ta nejlepší vozidla - např. pro ČR nám tak ze 7 milionů dostupných ojetých aut z celé Evropy zbyde pouze 10 %, tedy přes 700 tisíc vozů, za které se však můžeme 100% zaručit a garantovat jejich kvalitu. V celé České republice bylo dříve možné vybírat jen ze zhruba 70 tisíc vozidel a Carvago tak dnes českým zákazníkům poskytuje 10x větší nabídku, než tomu bylo doposud. Naší obrovskou výhodou je také fakt, že nepotřebujeme vozy za každou cenu prodat, protože nám nestojí ve skladech jako u fyzického prodeje. Tím pádem můžeme zákazníkovi poskytnout objektivní poradenství včetně detailního prověření vozidla. Dalším důležitým krokem bylo také připravit celý web Carvago.com tak, aby spolehlivě fungoval a dovedl sloužit zákazníkům nejen v ČR, ale také v celé Evropě. Třetím velkým úkolem bylo najít napříč Evropou spolehlivé mechaniky, kteří autům rozumí a jsou ochotni pracovat ráno, večer 7 dní v týdnu. Dnes máme v každé zemi, kde auta nakupujeme, několik stovek certifikovaných partnerů, kteří auta fyzicky kontrolují. Důležitým milníkem v naší historii je rovněž nedávný krok mateřské EAG, kterým byla akvizice společnosti Cebia. Od konce února tak máme ještě lepší informace o každém nakupovaném vozidle ze zahraničí, jeho výbavě, najetých km, historii škodních událostí atd.
Jaká jsou specifika podnikání ve Vašem oboru?
V našem oboru spojujeme technické znalosti o autech, IT technologie, data, logistiku, marketing a klientský přístup. Online obchod klade vysoké nároky, neodpustí žádnou chybu a zákazník má vždy možnost dát recenzi na Google a zhoršit celkové hodnocení společnosti. Proto musíme obzvlášť dbát na kvalitu aut a zákaznický přístup. Zákazník si může auto objednat z tabletu, telefonu nebo počítače z pohodlí domova, chaty, nebo dovolené v zahraničí. Při pořízení auta od Carvaga už člověk nemusí chodit do banky, do pojišťovny, nepotřebuje nikam jezdit ani na úřad. Specifické je také to, že se musíme domluvit všemi evropskými jazyky, zaměstnanci musí být technicky zdatní, musíme znát lokální daňové předpisy a mít připravené scénáře, co se stane, když přijde sněhová kalamita, uzavření hranic z důvodu lockdownu atd. - zákazník vždy musí dostat dokonalou službu. V automotive segmentu jde o velký krok vpřed a jsme si vědomi, že je nutné získat důvěru zákazníků, a i proto garantujeme maximální transparentnost celého procesu. Na Carvago prochází každý automobil certifikovanou kontrolou CarAudit, která vyhodnotí detailní stav vozidla, a pokud je v pořádku, tak teprve pak ho doporučíme zákazníkovi. Auta před prodejem vykupujeme do svého vlastnictví a zákazníkovi garantujeme prodlouženou záruku 12 měsíců spolu se zákonnou 14denní možností auto vrátit. Prakticky již není jediný důvod, proč by si zákazník měl v dnešní době kupovat auto v kamenné prodejně.
Co je na Vašem podnikání nejtěžší?
Chceme zcela změnit trh s ojetými vozy, což je po 30 letech stejného přístupu k prodeji aut velká výzva. Nejtěžší je sladit veškeré služby a lidi, aby vše šlapalo jako hodinky a zároveň byl dodržen vysoký standard našich služeb. Vozidla nakupujeme v celé Evropě a např. prodejce na jihu Itálie, Němec v Bavorsku a Polák s Gdaňsku se zkrátka chová odlišně, a to musíme zohlednit. Někdy může být náročná také doprava vozu, která může být ovlivněna počasím, situací na hranicích, případnou dopravní zácpou. Své specifika má také práce spojená s technickou kontrolou a přihlášením vozidla. Musíte stihnout desítky činností v krátkém časovém úseku. Naším cílem je vybudovat si renomé spolehlivého prodejce a získat důvěru zákazníků, kteří chtějí po mnoha letech negativních zkušeností konečně nakupovat od poctivých a prověřených prodejců. Udělali jsme první a zásadní krok, který má potenciál změnit automotive trh, a věříme, že se nám díky našemu inovativnímu přístupu podaří nastavené tempo udržet.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy?
V současné době působíme v segmentu B2B v 8 zemích a v B2C v České republice. V krátkodobém horizontu plánujeme expandovat a začít nakupovat i prodávat auta ve 14 evropských zemích. V dlouhodobém horizontu bychom chtěli dosáhnout obratu miliardy eur a prodeje 150 000 aut ročně napříč celou Evropou. Budoucnost vidím v tom, že Carvago je stejně známá značka jako Booking v ubytování a klient v první řadě jde k nám na web kdykoliv, když bude chtít svoje auto prodat, koupit nové, zařídit servis nebo technickou kontrolu. S komplexním online prodejem boříme zažité konvence, nastavujeme nová měřítka a zákazníkům přinášíme velkou přidanou hodnotu, kterou oceňují, takže jsme přesvědčeni, že se nám to podaří.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch a z čeho jste se naopak ponaučil?
Za největší úspěch považuji, že mám kolem sebe schopné a profesionální kolegy jako je Jakub Šulta a Petr Kratochvíl, kterým mohu plně důvěřovat. Zároveň je s námi na palubě několik desítek lidí, na které se také mohu plně spolehnout, a to je v podnikání to nejdůležitější.
Musel jste podnikání něco obětovat?
Právě naopak - díky podnikání jsem si urovnal život, oženil se, narodila se mi dcera a paradoxně jsem získal daleko více volného času. Když pracujete sám na sebe, tak nemusíte dělat politiku korporace, nelétáte na zahraničí konference, nemusíte připravovat 100stránkové prezentace a můžete dělat jen to, co vás doopravdy baví.
Čím se při své práci řídíte?
Vytvářet 100% kvalitní službu, kterou bych si sám rád koupil a nestyděl se ji doporučit nejbližší rodině. S Carvagem se nám podařilo nastartovat velkou změnu, a to je pro nás velkou motivací a hnacím motorem. Chceme být především maximálně transparentní, protože minulý rok a úspěch spuštění online prodeje nám ukázal, že to je správná cesta.
Co z aktivit spjatých s Vaším podnikáním Vás baví nejvíce?
Nákup auta je vždy spojený s emocí a nejvíce mě baví zavolat klientovi, zeptat se ho na zkušenost s autem a naší službou. Zjistit, co ještě můžeme zlepšit a udělat lépe. Dále mě těší, že jelikož je naše služba mezinárodní, mohu se učit od jednotlivých národů kolem nás, přebírat jejich zkušenosti a neustále vysoký standard našich služeb zdokonalovat.
Váš příběh bude možná pro někoho natolik inspirativní, že se sám pustí do podnikání. Jaké rady byste dal člověku, který se chystá začít podnikat?
Tím, že začínáte podnikat, tak se vzdáváte stabilního příjmu, vzdáváte se jistot a na začátku máte určitě i méně peněz pro osobní potřebu. Zároveň o vaše úspory můžete přijít a žijete s rizikem, které vyplývá z půjček a úvěrů. Pokud jste rozhodnuti, že do toho chcete jít, tak si člověk musí v první řadě definovat svou činnost - zda stavím firmu, která má vyrábět, poskytovat službu nebo rozpracuji dobrý nápad, který chci následně prodat velké korporaci. Musí také vědět, jaký má kapitál, kolik peněz si případně může půjčit a za jakých podmínek. Následně si zajistit dobrého účetního, nebát se dělat rozhodnutí, mít promyšlenou reklamu a marketing, a především střízlivýma očima plánovat, kde bude za kvartál a kde za rok. Na závěr je určitě nezbytné mít kolem sebe tým schopných lidi, se kterým může naplno důvěřovat.