Přejít k hlavnímu obsahu

MSR Engines s.r.o.

„Unikátní motorový surf, elektrický skateboard nebo motocykl s prvky hybridní mobility. To všechno jsou výrobky, které patří do portfolia tuzemské značky Jetsurf. Jak se daří této světové firmě ze Střelic u Brna se podívejte v dalším díle pořadu Cesty k úspěchu“.

Přehrát video
  • Martin Šula

Co v pořadu nezaznělo

Jak se vaší firmě daří, co se od doby natáčení pořadu změnilo?
V naší firmě se neustále pracuje na nových projektech, které postupně přechází do vyššího stupně podoby. V našem případě jde zejména o vylepšování stávajících modelů JETSURF a z nových projektů se na trh dostal elektrický skateboard a na kola se poprvé postavil také motocykl s prvky hybridní mobility. Za naše inovační počínání jsme byli ocenění mezi stovkou nejlepších firem napříč obory. Byli jsme ocenění v segmentu strojírenství.
Co bylo těžké tehdy a co je nejtěžší teď?
Každá doba s sebou nese nějaká úskalí, některá jsou dlouhodobá, některá krátkodobá. V době natáčení jsme čelili dlouhodobému problému s nedostatkem pracovních sil. Nyní se potýkáme s výpadky v dodavatelských řetězcích, rostoucími cenami ve výrobních mezičláncích a rozkolísanými východními trhy, což ovlivňuje kurzy měn a hrozí výpadky dodávek ostatních výrobních surovin.
Přišli jste od našeho minulého setkání ve svém oboru či firmě s nějakou inovací? Zaznamenali jste růst?
Poslední čtyři roky pro nás znamenaly velký posun z hlediska inovací. Koncem roku 2018 jsme certifikovali motor s přímým vstřikováním paliva, čímž jsme se stali jediným výrobcem v segmentu malých plavidel a dvoutaktním motorem, který splnil certifikaci CE. Tím jsme opět posunuli laťku v celém oboru motorového surfingu.
Jak jste tyto změny či případné inovace financovali?
Většinu vývojových aktivit jsme financovali z vlastních zdrojů. Projekt motocyklu jsme spolufinancovali se zdroji z projektu Eureka. V případě větších investic jako je pořízení budov a následně i pro směnu valut na koruny využíváme služeb banky.
Na co jste nejvíc pyšní?
Jsme pyšní na to, že jsme stále výrazný lídr na trhu s motorovými surfy. Námi založení šampionát se stal na minimálně dalších pět let oficiálním mistrovstvím světa. Dále jsme moc rádi, že směr, kterým jsme se vydali s motocyklem se zdá být ten správný i co se týká environmentalismu a budoucí udržitelnosti.
Je i něco, co se zatím uskutečnit nepodařilo?
Jistě, nemůže se vše jen dařit. V roce 2017 jsme na lodní výstavě v Dusseldorfu představili surfové prkno s modulárním foilem. Od dalšího vývoje jsme ale upustili, neboť jsme se zaměřovali na jiné aktivity. Dnes toho trošku litujeme, protože tento trh má obrovskou hodnotu a příležitosti. Naštěstí jsme ale myšlenku neodepsali a stejně tak data, která jsme již měli, takže jsme přesvědčeni, že nám tento vlak ještě zcela neujel.
Co koronavirus a všechno dění kolem, poznamenalo to nějak i vaše odvětví, vaši firmu?
Celou situaci lze s odstupem času vyhodnotit ze dvou pohledů. Ten první je poptávkový – tedy hodnocený zákazníky a jejich poptávkou. Tady můžeme říct, že poptávka po výrobcích našeho zaměření výrazně rostla, což je skvělá zpráva. Druhý pohled je nabídkový – tedy spojený s agendou na straně výrobce, kam spadá celý výrobní postup včetně dodavatelských vztahů. I když jsme do velké míry nezávislá výroba, i tak jsme byli poznamenáni výpadky a velkou inflací. Všeobecně řečeno ale lze konstatovat, že jsme prozatím všechny nástrahy a výzvy zvládli. Co bude dál, uvidíme. Jde hlavně o to, co všechno bude v naší moci změnit a na co reagovat.
Má vaše firma snahu zmírnit environmentální dopady a pomáhat přírodě̌?
Naše firma to dělá dlouhodobě, dokonce s tím začala už dávno předtím, než byl tento směr masově tlačen médii a sběrači laciných politických bodů. Za každý vyrobený motor vysadíme strom, nové technologie výrazně snížily emise a neustále hledáme cesty, jak zvýšit úroveň rozkladu spalin. To se nám dlouhodobě daří, takže v této oblasti si troufnu říct, že si vedeme velmi dobře.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy? Jaké jsou vaše plány?
Naším cílem je zůstat jedničkou na trhu, být tím, kdo udává tempo a dává trhu nové myšlenky a možnosti použití našich výrobků. S tím souvisí rozvoj eventů a všeho doplňkového, co naším zákazníkům nabízíme.
Stále vás podnikání baví? A co vás na tom baví nejvíce?
No…ještě asi dva roky zpět bych na to odpověděl jednoznačně a jinak. Baví mě pochopitelně výzvy, naše tvůrčí činnost a být výrobcem finálního výrobku, který předáme zákazníkovi. Co mě ale hodně nebaví je pozorování skomírajícího tržního prostředí vlivem různých zásahů.
Máte nějakou radu pro podnikatele? / Co byste poradil začínajícím podnikatelům?
Snad bych jim jen poradil, aby měli vlastní hlavu, vlastní rozum a měli oči neustále otevřené.