Přejít k hlavnímu obsahu

Nachmelená opice

Piva různých pivních stylů vaří v řemeslném pivovaru Nachmelená opice v Krnově již od roku 2015. Ochutnávku toho, jak se daří podnikat v pivovarnictví pro vás chystáme v dalším díle pořadu Cesty k úspěchu.

Přehrát video
  • Michal Kuřec

Co v pořadu nezaznělo

Jak se vaší firmě daří? Co se od doby natáčení pořadu změnilo?
Děkujeme za optání, i v této složité době se nám daří růst a stále se rozvíjet. Když opomenu investice, majetkové záležitosti, inovace a podobně, tak z našeho pohledu majitelů se firma výrazně posunula uvnitř. A to jak v rámci vnitřního nastavení a řízení procesů, či personalistiky, tak jasného rozdělení kompetencí atd. Takže se výrazně posunulo to, co není zvenku vidět, ale my to hodně vnímáme.
Co bylo těžké tehdy a co je nejtěžší teď?
Tehdy to asi bylo právě ukočírovat ten dynamický rozvoj ve všech ohledech, dnes se zabýváme hlavně tím, jak správně přemýšlet a vymyslet budoucí směřování firmy.
Přišli jste od našeho minulého setkání ve svém oboru či firmě s nějakou inovací?
Na podzim roku 2019 proběhl nákup vedlejšího objektu, díky kterému jsme mohli na začátku roku 2020 rozšířit výrobu, logistiku a vytvořit novou podnikovou prodejnu. Inovací je mnoho, v našem případě jde o nová piva různých pivních stylů (např. kyseláče, nealko IPA), o nové obaly (plechovky), nové obchodní kanály, které si nikdo před pár lety nedokázal ani představit. I přes covidové období jsme v roce 2020 zaznamenali nárůst v jednotkách procent, v následujícím roce to bylo ještě výraznější.
Jak jste tyto změny či případné inovace financovali?
Investice z přelomu let 2019 a 2020 byly financovány úvěrově (KB a ČMZRB), další investice už byly z vlastních zdrojů.
Na co jste nejvíc pyšní?
To je těžké říct, je toho víc. Když mám něco vybrat, tak za mě jako sládka, to byla unikátní společná várka s Budějovickým Budvarem. Byli jsme prvním pivovarem v jeho historii, který s nimi uvařil pivo u nich v Budějovicích. Unikátní bylo i to, že se jednalo o první svrchně kvašené pivo Budvaru za 125 let!
Je i něco, co se zatím uskutečnit nepodařilo?
Samozřejmě najde se několik věcí, kam by se dalo v rámci firmy investovat technologicky, či ohledně celého areálu. Ale jdeme na to postupně.
Co koronavirus a všechno dění kolem, poznamenalo to nějak i vaše odvětví, vaši firmu?
Koronavirus významně zasáhl celé gastro, což jsme samozřejmě pocítili. Stalo se to hlavně v době, kdy jsme v únoru 2020 dokončili investici a očekávali jsme nárůst tržeb, a všude se zavřelo. Ten první šok byl velký. Nezbývalo nic jiného než zabrat a pokusit se pivo prodat i jinak, což se nám postupně dařilo a ve druhé vlně na podzim 2020 už nebyla situace tak kritická, i když růžová také nebyla. Když to shrnu, vše zlé je k něčemu dobré a covid nás mnohému novému naučil. Hlavně to, že si musíme pomoct sami.
Má vaše firma snahu zmírnit environmentální dopady a pomáhat přírodě̌?
Pivovarská výroba sebou samozřejmě nese i ekologickou zátěž. Nám se dlouhodobě daří snižovat spotřebu vody, dále už 2 roky používáme zařízení pro rekuperaci kvasného CO2, který dále využíváme a v neposlední řadě se zabýváme myšlenkou fotovoltaiky.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy? Jaké jsou vaše plány?
Firma je zdravá a ve velmi dobré kondici, nejsme tak nuceni prodávat pivo každému, či se nějak podbízet. Naše filozofie je přirozeně růst a rozvoj zdravě financovat kombinací vlastních a úvěrových zdrojů. Prostory na to máme zajištěny, a proto nyní se společníkem připravujeme plán technologických a stavebních investic na další roky, a to tak, že bychom se mohli přiblížit hranici 20 tisíc hektolitrů piva za rok. Pro srovnání, letošní rok bychom se měli pohybovat okolo 9 tisíc hektolitrů.
Stále vás podnikání baví? A co vás na tom baví nejvíce?
Podnikání mě baví stále více. Uvědomuji si, že jsem zodpovědný za svůj život a jeho kvalitu. Baví mě vlastní osobní rozvoj, člověk zažívá nové výzvy a posouvá se. Samozřejmě mě stále baví samotný produkt, a těší mne i vidět, že to baví lidi kolem v pivovaru a stejně jako pivovar, rostou i oni.
Máte nějakou podnikatelskou radu? Co byste poradil začátečníkům v podnikání?
Mít odvahu, ale jen ta nestačí, důležitý je dobrý a kvalitní nápad. Ten by ale měl být položen na reálných základech, a pak dokonale znát svého budoucího zákazníka atd. Nemělo by to být jen o tom, že něco chceme za každou cenu dělat a baví nás to, tak v tom budeme podnikat. Mělo by to mít hlavu a patu. Pak už je to o práci, zodpovědnosti a mnohém dalším.