Přejít k hlavnímu obsahu

Nordbeans

Bratři Martin a Karel Kozlovi úspěšně praží kávu a krom toho rozšířili svoje služby o další aktivity s kávou spojené. Jaké? To se dozvíte v dalším díle pořadu Cesty k úspěchu, kdy se vypravíme do liberecké pražírny výběrové kávy Nordbeans.

Přehrát video
  • Martin a Karel Kozlovi

Co v pořadu nezaznělo

Jak se vaší firmě daří, co se od doby natáčení pořadu změnilo?
Naší firmě se daří, naplňujeme smysl, vize i cíle firmy, které jsme si předsevzali. Vybudovali jsme nové firemní zázemí, které poskytuje komfortnější prostor pro rozvoj firmy, můžeme tak jednodušeji rozvíjet pražírnu kávy, velkoobchodní distribuci, služby s kávou spojené. Ve stejném místě jsme vytvořili další kavárnu, která prezentuje naší práci s kávou. Kavárnu jsme pojmenovali Liberecký Dok a zaměřili jsme se na lokální podnikání. Kavárna Dok je určena nejen milovníkům kávy, ale i milovníkům řemeslného kváskového pečiva, poctivých produktů od lokálních farmářů, producentů a výborné kuchyně. Dok je tady pro všechny, je to takové místo, kde se lidé setkávají, ať už cíleně, nebo náhodou. Podařilo se nám obsadit do firmy skvělé lidi, kteří tvoří skvělý tým, podařilo se nám získat skvělé obchodní partnery. Myslím, že před několika lety, kdy jsme natáčeli tento pořad nás bylo ve firmě okolo 20 lidí, dnes nás je více než 70.
Co bylo těžké tehdy a co je nejtěžší teď?
Tehdy bylo nejtěžší budovat správně firemní strukturu, stanovovat firemní pravidla, postupy, směrnice, opatření, vše bylo nové, firma rychle rostla, takže v momentě, kdy se nastavil nějaký provozní systém, nebyl dlouhodobě udržitelný a musel se vymýšlet s předstihem další. Vzhledem k růstu firmy bylo nejtěžší najít do našeho týmu správné lidi a s těmi, kteří nevnímali svou zodpovědnost se rozloučit. Dnes už s bratrem nestíháme být v denním provozu, zodpovědnost musíme nechat na schopných lidech, kteří nám ve vedení firmu pomáhají vést, to je pro nás všechny v týmu Nordbeans nyní nejtěžší, aby fungovali segmenty firmy a úseky, lidé se cítili dobře a práce pro ně byla radost, k tomu jsou zapotřebí kompetentní lídři.
Přišli jste od našeho minulého setkání ve svém oboru či firmě s nějakou inovací? Zaznamenali jste růst?
Ano, inovovali jsme takřka všude, nejen skladovacím a výrobním prostorem, ale i technologiemi ve výrobě, vytvořili jsme nové oddělení ve firmě, například personální oddělení, či marketingové oddělení, zároveň máme samostatné kávové oddělení, které se primárně věnuje výběru káv, vztahům s farmáři a kávovými partnery. Růst jsme zaznamenali a zaznamenáváme všude, jde hlavně o rozšířené zázemí výrobních a skladovacích prostor pražírny a pekárny, školící centrum kávy, zázemí pro servis kávovarů,  a zázemí pro celkový provoz firmy.
Jak jste tyto změny či případné inovace financovali?
Veškeré změny a rozvoj financujeme částečně z firemních zdrojů a částečně i pomocí naší banky se kterou máme dobré vztahy.
Na co jste nejvíc pyšní?
Na náš tým, bez skvělých lidí by naše práce nebyla tak zábavná a úspěšná. Za úspěch všech lze považovat například to, že jsme v minulém roce zvítězili s naší stavbou na prestižní soutěži Cena Karla Hubáčka - Stavba roku Libereckého kraje, náš chléb vyhrál první místo v soutěži Regionální potravina Libereckého kraje a Výrobek roku Libreckého kraje , získali jsme i ocenění jako druhé místo Firma Libereckého kraje, naši baristé se umístili na předních místech v několika národních kolech v přípravě kávy, poslední úspěch je z minulého týdne, kdy se náš barista Jakub Smolka stal národním šampionem v kategorii Coffee in good spirit, což je soutěž ve které se soutěží o nejlepší spojení kávy a alkoholu, soutěží kávu nejen připravují, ale porotu při přípravě provází i poutavou profesionální prezentací. Jakub měl na přípravu připravené například takové suroviny jako je Guatemalský med z Guatemaly odkud pocházela i jeho káva a kde strávil před soutěží několik týdnů a na soutěž se připravoval.
Je i něco, co se zatím uskutečnit nepodařilo?
Určitě je několik nezdařených projektů a lidí, které nenaplnily naše představy.
Co koronavirus a všechno dění kolem, poznamenalo to nějak i vaše odvětví, vaši firmu?
Určitě ano, negativně nás to poznamenalo tím, že jsme navždy přišli o několik obchodních partnerů, kterým jsme pražili kávu a kteří těžkou situaci nezvládli, naše produkce kávy klesla v jednu chvíli až na 40%. Na druhou stranu nás tento čas stmelil, naučil nás jako tým lépe spolupracovat, doslova bojovat o to, abychom to všichni zvládli a nemuseli propouštět. Nejen, že jsme to zvládli, ale zároveň jsme i pocítili obrovskou solidaritu a podporu u lokálních hostů, když jsme vymysleli například službu rozvozů bohatých snídaňových boxů lidem domů, rozváželi jsme také kávu, pečivo a lokální farmářské produkty, vařili jsme obědy.
Má vaše firma snahu zmírnit environmentální dopady a pomáhat přírodě̌?
Ano, toto téma nás zajímá, nyní jsme ve fázi, kdy se snažíme mít veškeré obaly z přírodního materiálu, či z jedno druhového materiálu, který jde v odpadech třídit. Přišli jsme pro naše velkoobchodní partnery se službou, která nabízí dodávat jim naši kávu ve vratných obalech, o tuto službu je v poslední době velký zájem. Co se týká e-shopu, snažíme se balit zásilky do obalů ve kterých přišlo již něco do k nám.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy? Jaké jsou vaše plány?
Budoucnost naší firmy chceme stavět hlavně na činnostech, kterými se již dnes zabýváme, chceme nadále rozvíjet naši pražírnu kávy, distribuci a služby které ke kávě nabízíme, dále chceme rozvíjet naši pekárnu i gastronomické provozovny, hledáme schopní lidé, kteří by s námi ve formě partnerství toto rozvíjeli.
Stále vás podnikání baví? A co vás na tom baví nejvíce?
Baví, vyplácí se nám dělat naší práci tak jak nejlépe jako firma dovedeme. Baví nás tuto myšlenku vytvářet s týmem, který tato myšlenka spojuje.
Máte nějakou radu pro podnikatele? / Co byste poradil začínajícím podnikatelům?
Nezapomeňte důvěřovat svým lidem a ve správný moment jim předat zodpovědnost. Zároveň jim být nápomocen po převzetí kompetentní a ověřit si, že tuto zodpovědnost převzali. Velmi důležité je na nic si nehrát a nic nepřehánět. Nejsilnějším marketingovým nástrojem je to, co si o vašem businessu řeknou lidé mezi sebou.