Přejít k hlavnímu obsahu

Unuodesign

Za Petrou Plemlovou, majitelkou úspěšné firmy Unuodesign jsme se vypravili zjistit, kolik metrů látky nastříhala od naší poslední návštěvy, a hlavně kam se v čase se svojí firmou posunula. Sledujte další díl pořadu Cesty k úspěchu!

Přehrát video
  • Petra Plemlová

Co v pořadu nezaznělo

Jak se vaší firmě daří, co se od doby natáčení pořadu změnilo?
​Naposledy jsme se viděli na začátku covidové krize, a to jsem si připadala jako na kolotoči. Vůbec jsem ale nevěděla, že nás čeká pořádná adrenalinová horská dráha. Od ‚potřebujeme roušky‘ a přesedláváme z našeho výrobního programu ze dne na den na roušky, přes ‚potřebujeme tisíce roušek‘, kdy sociální sítě žily dilematy, zda zadarmo nebo za peníze, až po otázku, co s těmi tisíci rouškami, které už nikdo nechce. Přicházely chvíle, kdy jsme nabírali lidi jako rohlíky pro početnou rodinu v obchodě, po chvíle, kdy jsmě měli finanční rozpočet maximálně na měsíc-dva provozu. Chvíle, kdy bavlna ze dne na den stoupla na dvojnásobek své ceny, a my jsme se tak přeorientovali na levnější, ušlechtilejší polyestery. Ty teď kvůli velké potřebě na šití neprůstřelných vest také zdražely o desítky procent. Když začala válka, byli jsme ve fázi, že jsme si mohli dát na 14 dní celozávodní dovolenou nebo zariskovat a investovat do expanze a doufat, že 70% pokles tržeb na tuzemském trhu pokryjeme zahraničím.
Co bylo těžké tehdy a co je nejtěžší teď?
Pořád jde vlastně o to samé. Nejančit, nehroutit se, postavit se k problému čelem, vzít finanční plán, který jste měsíce vyráběli a už 3x po sobě smazali a celý jej přepočítali. Vědět, kde jsou rizika a hledat cestu ven. Jeden měsíc tak jedete na maximalizaci hospodářského výsledku a následující počítáte, jaké kroky a úspory musíte udělat, abyste při poklesu trhu o 50 % zůstali na konci s nulou. Další měsíc se rozhodnete udržet rychlou obrátku zboží a nakupovat jej raději v menším množství a dražší, o měsíc stojíte zase před rozhodnutím, že udržíte marži jen tak, že půjdete rovnou ke zdroji k velkým výrobcům přízí, nakoupíte tuny, a to vám zajistí alespoň nějakou marži v době slevové. 
Přišli jste od našeho minulého setkání ve svém oboru či firmě s nějakou inovací? Zaznamenali jste růst?
Zásadně jsme rozšířili sortiment zejména v oblasti látek a začali velmi aktivně používat analytické nástroje pro sledování největšího užitku. Rok 2021 jsme byli nastaveni na maximalizaci zisku a přípravu firmy na další růst a investice. Pro představu, v roce 2020 jsme měli obrat bez DPH něco málo přes 74 200 000 korun a zisk cca 9,5 mil. korun po zdanění, v roce 2021 pak téměř 108 000 000 korun se ziskem cca 22 mil. korun po zdanění. Inovace a automatizace v oblasti datového řízení se nám tedy velmi vrátila, stejně tak automatický střihací stroj, který zvládne pracovat za tři střihačky. Tento rok je posledním plánem přežít v plné sestavě a klidně bez hospodářského výsledku.
Jak jste tyto změny či případné inovace financovali?
Naší největší investicí v roce 2021 byl bezesporu nákup haly v hodnotě 20 milionů korun a bez KB bychom to samozřejmě nezvládli.
Na co jste nejvíc pyšní?
Přes všechny patálie dnešní doby jsme si stále jistí, že to, co děláme má smysl a máme přesah přes šijeme "jen hadry”, protože my šijeme funkční rostoucí oblečení pro děti, které vydrží opravdu mnohem více než běžná konfekce, a tak nejen, že šetříme nervy i peněženky rodičů, ale hlavně naši planetu
Je i něco, co se zatím uskutečnit nepodařilo?
Rozhodně by toho bylo mnoho, třeba vstup na cizí trhy mohl být trošku agresivnější a rychlejší, možná bychom tak lépe předešli propadům na tuzemském trhu. Také jsme asi mohli predikovat extrémní zvýšení cen surovin a nakoupit si jich více dopředu, a možná jsme nemuseli kupovat halu v době očekávané recese. Na druhou stranu ale stát mezi dveřmi a neriskovat znamená, že vám je někdo brzy zabouchne před očima.
Jak nyní vidíte budoucnost své firmy? Jaké jsou vaše plány?
Mým osobním cílem je firmu prodat ideálně většímu nebo stejně velkému hráči na trhu, který bude lépe vykrývat rizika, jako jsou válka a koronavirus. Rozhodně ale nehodlám své Unuo miminko opustit, jen k němu chci přizvat dalšího člena.
Stále vás podnikání baví? A co vás na tom baví nejvíce?
Miluji tvořit, vymýšlet, mám ráda různorodost své práce, to, že večer jsem ekonomický ředitel, ale ráno mohu vzít tablet do ruky a nakreslit novou kolekci. Skvělé je, že můj business je přímo propojený s rodinou, a tak si užíváme výlety s foťákem v ruce, z dcery je malá modelka, syn se připravuje na dráhu fotografa a kameramana, a další syn bude jednou nejspíše třeba finanční ředitel, a to v době, kdy už budeme třeba součástí nadnárodní značky.
Máte nějakou radu pro podnikatele? / Co byste poradila začínajícím podnikatelům?
Koupit si kalkulačku a pořádně si svůj plán spočítat, pak tento plán ukázat několika podnikatelským matadorům a také bankéři, a počkat si na jejich zpětnou vazbu.